Ultha The Inextricable Wandering

Century Media Records

Ultha

Het Duitse Ultha brengt deze maand met ‘The Inextricable Wandering’ de opvolger uit van het twee jaar geleden verschenen ‘Converging Sins’. In tegenstelling tot veel andere black metal van onze oosterburen, is de muziek van Ultha niet anti christelijk of anti religieus, maar meer gestoeld in de melancholische hoek. Deze plaat heeft als centrale thema`s onzekerheid, angst en dagelijkse worstelingen met realistische zaken.

Muzikaal merk je daar in de eerste instantie niet zoveel van. Het is uitgesponnen sferische black metal uit het vaatje van bands als Wolves in the Throneroom en Ash Borer. De plaat trapt dan ook af met 2 heerlijk lange tracks. ‘The Avarist’ is redelijk rechttoe rechtaan, maar het einde van ‘With Knives To The Throat And Hell In Your Heart’ laat al een ander geluid horen. De tremolo riffs worden regelmatig ondersteund door een subtiele tweede melodielijn op gitaar. Aan het einde van de tweede song krijg je al de ondersteuning van ambient keyboards. Dit vult de muziek wel aan en houdt de langere nummers interessant. Deze invloed wordt doorgezet in het instrumentale ‘There Is No Love, High Up In The Gallows’, wat dient als overgang naar ‘Cyanide Lips’ wat als eerste nummer vrijgegeven werd. Dit is ook een typisch Ultha nummer, waar de gitaarlijnen goed ondersteund worden door dragende zang en mooi inkleurende toetspartijen. Het bijna spoken word achtige ‘We Only Speak in Darkness’ had van mij niet gehoeven, dit is een beetje een vreemde eend in de bijt. Het haalt de vaart uit de plaat, want afsluiter ‘I`m Afraid To Follow You There’ is het beste nummer van de plaat. Uitgesponnen over bijna 20 minuten is dit het ultieme Ultha voor mij. Rammen met een flinke dosis melancholie, en een goede productie waarbij alles goed te horen is maar niet geproduceerd klinkt. Liefhebbers van atmosferische black moeten deze plaat gaan horen! (Koos van Marle)

85/100

01. The Avarist (Eyes of a Tragedy) 14:55
02. With Knives to the Throat and Hell in Your Heart 10:57