UADA Cult Of A Dying Sun

Eisenwald Tonschmiede ‎

UADA

Redelijk uit het niets kwam het Amerikaanse UADA twee jaar geleden met het sterke debuut ‘Devoid of light’. Afkomstig uit Portland, dus de westkust van de VS zou je verwachten dat deze heren Wolves in the Throneroom achtige cascadische black metal maken, maar UADA maakt meer melodieuze black zoals bijvoorbeeld Mgla of Dissection. Binnen de scene wordt er hoog opgegeven van dit viertal, en live zijn ze ook erg sterk.

Waar ‘Devoid of Light’ over de hele linie een sterke plaat is, lijkt ‘Cult of a dying sun’ op het eerste gehoor ook in orde. Er wordt wat meer gegrunt dan gescreamed, maar deze tweede plaat sluit naadloos aan op het eerste werk. Er wordt goed doorgeblast, met daaroverheen kenmerkende tremolo riffing. De kwaliteit van de nummers onderling verschilt nogal, zeker als je het vergelijkt met hun vorige album. Zeker bij dit soort melodieuze black, wil je dat de riffs erg sterk zijn, maar daar zit wel een beetje het manco.

Opener ‘The Purging Fire’ doet gewoon wat repetitief en saai aan en meer nummers hebben daar last van. Ook afsluiter ‘Mirrors’ valt met een speellengte van meer dan 10 minuten vaak in herhaling, waarbij het ook wat makkelijk overkomt. Gemiste kans aangezien: ‘Snakes & Vultures,’ ‘Blood Sand Ash’ en ‘Sphere (Imprisonment)’ zeker voor de doorgewinterde black metal liefhebber goede tracks zijn. In deze nummers zit ook meer spanning en is de onderhuidse dreiging die bij black metal hoort absoluut aanwezig. Een plaat met twee gedachten dus, maar duidelijk minder goed dan het debuut. (Koos van Marie)

60/100

01. The Purging Fire 05:58
02. Snakes & Vultures 09:36