Thundermother Thundermother

Despotz Records

Thundermother

Het Zweedse Thundermother heeft sinds het ontstaan in 2009 een aardige naamsbekendheid opgebouwd. Na de release van ‘Rock ‘N’ Roll Disaster’ en ‘Road Fever’ speelde de band op nagenoeg alle Europese festivals. In het voorjaar van 2017 kwam er een kink in de kabel toen vier van de vijf bandleden de band de rug toekeerde. Oprichtend gitariste Filippa Nässil ging niet bij de pakken neer zitten en vond nieuwe bandleden, ging de studio in en dat resultaat, het nieuwe album ‘Thundermother’, verschijnt op 23 februari via Despotz Records.

Thundermother brengt een portie Rock ‘N’ Roll dat je terugbrengt naar de beginjaren ’80. De vergelijking met de Britse “all female” bands Girlschool en Rock Goddes die in die jaren furore maakte met hun Rock ‘N’ Roll is eenvoudig te maken. De ingrediënten zijn hetzelfde, maar dan in een wat moderner jasje en het geheel bruist van de energie. Een nummer als de eerder verschenen single ‘Whatever’ rockt stevig en is opzwepend. De lekkere rauwe vocalen van zangeres Guernica Mancini passen perfect bij het geluid van de band. Met de eenvoudige, maar pakkende rocker ‘Survival Song’ deelt Filippa nog even een sneer uit naar de vertrokken bandleden en wordt gerept over de heldere visie die de band heeft.

De visie van Filippa Nässil is duidelijk, lekkere compromisloze Rock ‘N’ Roll maken en met nummers als ‘Racing On Mainstreet’ slaagt de band daar volledig in. Met ‘Fire In The Rain’ komt er nog een semi-ballad voorbij en met hier en daar een slippertje zoals bijvoorbeeld het wat slappe ‘Hanging At My Door’ komen er vooral lekkere rocksongs voorbij. Sterke nummers, die in je hoofd blijven hangen zijn bijvoorbeeld ‘Rip Your Heart Out’, het lekkere up-tempo nummer ‘Quitter’ en de meeslepende afsluitende rocker ‘Won’t Back Down’ waarmee Thundermother, qua tekst, nog een keer duidelijk maakt waar zij voor staan.

Met het gelijknamige derde album van Thundermother kunnen we concluderen dat de band terug is. Het concept is niet vernieuwend maar Thundermother brengt een album met lekkere stampende Rock ‘N’ Roll. (Erik van Dijk)

80/100

01. Revival
02. Whatever