The Skull The Endless Road Turns Dark

Tee Pee Records

The Skull

Frontman Eric Wagner is natuurlijk het best bekend als de zanger en medeoprichter van de Amerikaanse doom metal band Trouble met wie hij tussen 1984 en 2007 zeven albums opnam. De reden voor het afscheid van deze band was dat Eric het destijds niet meer kon opbrengen om te toeren met de band. Bloed kruipt waar het niet gaan kan en in 2012 richtte Eric Wagner, tezamen met ex-Trouble bassist Ron Holzner, de band The Skull op. Aanvankelijk speelde de band Trouble nummers uit de begin periode, maar in 2014 verscheen er ook de debuutplaat ‘For Those Which Are Asleep’. Na een EP, ‘The Skull’, in 2016 verschijnt op 7 september het album ‘The Endless Road Turns Dark’ via Tee Pee Records.

Net als andere metal iconen is ook de inmiddels 59 jarige Eric Wagner op leeftijd. Dit betekend natuurlijk niet dat dit heerschap het verleerd is, de heerlijke doom metal die de band brengt is dat wat je ervan verwacht. De hoge uithalen van Eric zijn wat afgetopt maar niet minder fijn om te horen. De composities zijn zonder uitzondering sterk en geven feilloos het doom gevoel weer.

Openingsnummer en titelnummer ‘The Endless Road Turns Dark’ opent met een heerlijk vette en herkenbare doom riff en pakt je meteen bij je strot. “We are gathered here today” zijn de eerste woorden van Eric Wagner en dat maakt een mooie opener voor de live show… Een nummer met een lekkere zware riff en ook de incidentele uithalen van Mr. Wagner zijn welkom. De ultieme doom nummers als bijvoorbeeld ‘Breathing Underwater’ zijn heerlijk, en dat zonder de hoge uithalen van Eric, ook muzikaal weet The Skull nagenoeg perfect de doom sfeer neer te zetten. Het gehele album kabbelt lekker voort en geeft de sfeer van een herfstachtige dag en een goed glas rode wijn. Natuurlijk komt bij Eric het geloof met regelmaat aan bot, in de ballad ‘All That Remains (Is True)’ wordt verwezen naar de heer als de enige onvoorwaardelijke liefde.

Eric Wagner en zijn The Skull zijn en blijven de ultieme doom metal band en weten Trouble op een of andere manier te overklassen. Een groep sterke muzikanten met een icoon die de vocalen voor zijn rekening neemt. Op 26 september staat The Skull in de Amstelveense P60 met het Nederlandse Demon Eyes in het voorprogramma, ik zou zeggen: “check it out”. (Erik van Dijk)

83/100

01. The Endless Road Turns Dark
02. Ravenswood