The Dead Daisies Burn It Down

Spitfire Music / SPV

The Dead Daisies

In 2013 ontstond er een briljant idee. David Lowy zakenman en vliegenier begon een supergroep van rockmuzikanten. Leden kwamen en gingen en eigenlijk is de line-up niet echt constant. Maar grote bands als Guns ’n Roses, INXS, Rolling Stones, The Cult, NIN, Mötley Crüe en Bad Moon Rising hebben allen een verbintenis met The Dead Daisies. De huidige line up bestaat uit David Lowy, Doug Aldrich, Marco Mendoza, John Corabi en Deen Castronovo, niet de minste muzikanten dus.

Album opener ‘Ressurrected’ is meteen een fijn staaltje ranzige rock. Met John Corabi op de vocalen, die direct overtuigd. De band klinkt minder gepolijst als voorheen, wat overblijft is zuivere smerige rock. Het is een heerlijk energiek begin van wat beloofd een zeer tof geheel voor de oortjes te worden. In ‘Rise Up’ verzorgen toffe riffs de opening van het nummer. Het tempo ligt wat lager. Het refrein komt enigszins glad over. Gelukkig zijn de coupletten een stuk minder gepolijst. De gitaarsolo’s zijn lekker en divers, wat ook dit nummer weer goed doet weg luisteren.
In ‘Burn It Down’ neemt in het intro bassist Marco Mendoza zijn plekje op de voorgrond in. Hierdoor opent het geheel rustig maar wel met een zekere opbouwende dreiging. Het refrein is tekstueel wat simpel maar wel lekker toegankelijk voor de meezingers.

‘Judgement Day’ brengt die typische Amerikaanse western vibe naar voren. De tempowisselingen in dit nummer zijn sterk en logisch. Binnen het geheel komen de vocalen van John Corabi fantastisch uit. Hij heeft de ruimte om een rustige gevoelige kant naar voren te brengen, in combinatie met rauwe uithalen tijdens de tempoversnellingen. Tijdens ‘Set Me Free’ gaat het tempo er geheel uit. Geen slepende gitaren met rammende riffs. Het is een dertien in dozijn ballad. De country blues invloeden zijn duidelijk hoorbaar. Het nummer wordt wel gekenmerkt door een mooie gitaarsolo en eerlijk is eerlijk wederom maakt John Corabi een ijzersterke indruk. Gelukkig komen de supermuzikanten terug met een rammend nummer ‘Dead And Gone’. Het heeft weer dat smerige rauw randje wat je van een goed rock nummer mag verwachten. John Corabi is echt in top vorm tijdens dit nummer. Potverdomme wat is dit toch een goede zanger. Ook het gitaarspel is niet al te zuinig. Het is werkelijk een fantastisch nummer.

In ‘Can Take It With You’ schoppen de heren nog even tegen het kapitalisme. De boodschap is duidelijk; geld moet rollen, maar je kan niet alles hebben. Lekker feestelijk met rammende gitaren. Met ‘Leave Me Alone’ wordt het album afgesloten. Het heeft een lekker ritme, smerige riffs en vocalen die de gemiddelde zanger alleen weet te produceren na een fles whiskey en een slof sigaretten. Het is de perfecte afsluiter voor dit heerlijke album.

Met ‘Burn It Down’ haal je gewoon een fantastisch album in huis. Dit viel ook wel te verwachten met zulke super muzikanten. Voor The Dead Dasies fans is het een absolute aanrader. Ja het is minder gepolijst als voorheen, maar dat heeft zeker geen negatief effect. Ken je The Dead Daissies nog niet? Dan is dit zeker de plaat om mee te beginnen. (Juliette Ruygrok)

90/100

Tracklist;
01. Resurrected