Sylvaine Atoms Aligned, Coming Undone

Season of Mist

Sylvaine

Katherine Shepard is een multi-instrumentaliste die onder de naam Sylvaine in 2014 haar debuutalbum ‘Silent Chamber, Noisy Heart’ uitbracht. In 2015 tekende de in Californië geboren Parijzenaar bij Season of Mist en in 2016 bracht zij de opvolger ‘Wistful’. Op 2 november verschijnt het derde album ‘Atoms Aligned, Coming Undone’.

‘Atoms Aligned, Coming Undone’ borduurt voort op het vorige album en ook op deze plaat krijgt Katherine de steun van sessie drummers Stephen Shepard and Stéphane “Neige” Paut (Alcest). Haar muziek wordt ietwat vaag omschreven als post rock / atmospheric post-metal. Nu ben ik persoonlijk niet zo van het begrip “post”, maar hokjes zijn nu eenmaal gewenst om de luisteraar een idee te geven wat er te verwachten is. Wat te verwachten van Sylvaine? Liefhebbers die voorganger ‘Wistful’ waarderen worden niet teleurgesteld, Sylvaine weet als geen ander dromerige atmosferische composities te schrijven en daarnaast weet zij te excelleren met brute, rauwe passages.

Titelnummer ‘Atoms Aligned, Coming Undone’ opent het album en brengt vooral het dromerige aspect van Sylvaine. Heerlijke vocalen met hier en daar wat steviger gitaarwerk om vervolgens weer weg te dromen in de subtiliteit van de song, de tempoversnelling vlak voor einde doet je even opschrikken. ‘Mørklagt’ begint wat steviger en kent wat verschillende tempowisselingen, stevig rockend naar heerlijk dromerig en uiteindelijk up-tempo, zwartgallig met ijzige screams. Een nummer waarin alle facetten van Sylvaine perfect naar voren komen. Fijne composities volgen als het dromerige en rockende ‘Abeyance’ tot het met brutale en extreem venijnige passages gevulde ’Severance’. Laatstgenoemde is mijn ultieme favoriet, de subtiliteit en de smerige vocalen doordrenkt met frustratie en agressie, simpelweg top.

In vergelijking met voorganger ‘Wistful’ is het nieuwe schijfje ‘Atoms Aligned, Coming Undone’ wellicht meer volwassener en heeft het een duidelijkere richting. Voor liefhebbers van is dit album onder meer een aanrader. (Erik van Dijk)

85/100

Tracklist: 01. Atoms Aligned, Coming Undone (8:02)
02. Mørklagt (9:18)