Soulfly Ritual

Nuclear Blast Records

Soulfly

Toen Max Cavalera in 1997 Sepultura de rug toe keerde formeerde hij niet veel later een nieuwe band, genaamd Soulfly. In 1998 verscheen het gelijknamige debuutalbum en inmiddels zijn we bij nummer elf aanbeland. Zo veranderlijk als de line-up is ook de muzikale richting van de band en zo is het altijd weer afwachten wat we voorgeschoteld krijgen. De nu-metal van het prille begin ligt inmiddels ver achter ons, de band bewoog muzikaal richting agressieve groove / thrash metal en dat is waar de kracht van het huidige gezelschap ligt. Op 19 oktober verschijnt het nieuwe album van Soulfly, ‘Ritual’, via Nuclear Blast Records.

Het album opent sterk met het titelnummer. De tribal elementen die we kennen van Soulfly worden gecombineerd met een fijne groovende riff, een opener die lekker agressief klinkt en tegelijkertijd swingt. Op het nieuwe werkstuk van Max Cavalera zijn verschillende gasten te horen. De eerste die voorbij komt is Lamb Of God vocalist Randy Blythe, die in het nummer ‘Dead Behind the Eyes’ zijn vocalen laat horen. Een wat matig nummer dat vooral door de duo vocalen wat extra’s krijgt maar verder niet overtuigt. Immolation’s Ross Dolan horen we terug in het nummer ‘Under Rapture’ waardoor het nummer een duidelijke death metal vibe krijgt. Verder is er nog de medewerking is van Corey Taylor (Slipknot), Slayer’s Tom Araya, Chino Moreno (Deftones) en Todd Jones, die we kennen van Nails. Het meest verrassende nummer op de plaat is ‘Feedback!’, een nummer met een Motörhead achtige riff, melodisch gitaarwerk en een brullende Cavalera, een nummer waarbij de “Tribe” aangeeft geen spijt te hebben.

De verschillende stijlen op dit album zorgen voor wat verwarring. Death metal, thrash metal en de groovende sound die we kennen van Soulfly zorgen ervoor dat je heen en weer geslingerd wordt. Waar Max zelf denkt dat de Soulfly fans geen grenzen hebben en de variëteiten aan stijlen zal weten de waarderen twijfel ik. Enerzijds is de diversiteit goed voor het album en wordt je continu verrast met de sterke individuele nummers, maar anderzijds met de consistentie op het album omdat er simpelweg te weinig samenhang is tussen de nummers. “Ritual’ is dan ook geen album dat je lekker achter elkaar luistert en toch zijn de nummers zonder uitzondering sterk. Live zal de band echter met deze nummers de tent zeker weer op zijn kop zetten. (Erik van Dijk)

77/100

01. Ritual 04:55
02. Dead Behind the Eyes 05:17