Soul Dissolution Stardust

Black Lion Records

Soul Dissolution

Soul Dissolution is een black metal gezelschap uit België. De band die bestaat uit Boris “Jabawock” Iolis die alle instrumenten voor zijn rekening neemt en vocalist Acharan. De band is ontstaan aan het einde van 2012 en na een demo verscheen in 2014 het debuut album ‘Pale Distant Light’. Op 25 maart verschijnt met ‘Stardust’ de opvolger via Black Lion Records.

Het album opent met het filmische intro ‘Vision’ en gaat vervolgens over in ‘Circle of Torment’, hierin zijn de symfonische klanken van het intro nog even hoorbaar totdat de gitaar de leiding neemt. Een mid-tempo stuk volgt met een repeterende gitaarriff, verschillende wendingen betekenen evenzoveel tempowisselingen. De vocalen van Acharan zijn sterk en passen goed in het nummer waarbij de melodische riff de hoofdrol blijft opeisen.

Titelnummer ‘Stardust’ heeft bij aanvang een drijvende gitaarriff maar ook hier is de melodie een ingrediënt. De vocalen liggen iets dieper in de mix en vormen een mooi geheel met de muziek.Een kort muzikaal intermezzo loopt door in ’The Last Farewell’ , een nummer doorspekt met symfonische klanken zonder dat dit overheerst. De sterke gitaarriff, dito vocalen en de verschillende tempowisselingen zorgen ervoor dat het nummer blijft boeien. Dat is eigenlijk een rode lijn, Soul Dissolution schrijft nummers van tussen de 8 en 10 minuten en weet deze nummers aantrekkelijk te houden. Afsluiter ‘Far Above the Boiling Sea of Life’ tikt bijna de 10 minuten aan en weet te boeien van begin tot eind. De tempowisselingen met de melodie verweven in de compositie, de bruut smerige vocalen maken het een heerlijk nummer.

Soul Dissolution heeft met de opvolger ‘Stardust’ een sterk staaltje muzikaliteit gebracht. Een album dat voortborduurt op het debuut en sterk en vermakelijk is. (Erik van Dijk)

83/100

01. Vision 01:25