Solar Temple Fertile Descent

Eisenwald

Solar Temple

Solar Temple, nog een project van O. (Turia, Lubbert Das, Iskandr), bracht vorig jaar de demo ‘Rays of Brilliance’ uit. Inmiddels ligt er nu de full-length voor. Net als bij Iskandr werd M. aangetrokken voor de drums, die in de mix ook goed uit de verf komen.

Solar Temple was altijd al wat zweveriger, bijna psychedelischer dan de overige projecten waar O in speelt. Dat is niet zonder reden. De thematiek van de band is oude religies en de relatie met psychedelica en vruchtbaarheid. Het wat wazigere geluid benadrukt dat nog maar eens extra. ‘Those Who Dwell in the Spiral Dark’ is de eerste paar minuten vooral een flink up-tempo gebeuren. De lage bezwerende stem gaat goed samen met het gitaarwerk. Pas na een minuut of vijf wordt het tempo wat omlaag geschroefd maar blijft de band je al hypnotiserend voortstuwen. Langzaam aan zakt het tempo nog meer in en hoe dichter we bij het eind komen, hoe psychedelischer het gitaarwerk wordt. Aan het eind van het nummer zitten de eerste 16 minuten van de plaat er al op.

Het tweede nummer is ‘White Jaw’ en dit klokt een goede 20 minuten. Wederom gaat het nummer snel van start, maar het ontaard tot twee keer toe in een heerlijk headbangerig stuk. Het knappe is dat dit nummer voor de volle 15 minuten blijft boeien. Ik zeg expres 15, want de laatste 5 minuten zijn wat ambient geluiden en geprevel, waar nog weinig nummer in overblijft. Ik vermoed dat ik niet de enige ben die op dat moment op stop drukt, maar ook weer op play om vanaf het begin opnieuw te starten. Het blijft een hypnotiserend album waarbij je makkelijk kan wegzinken in het geluid en de riffjes. (Thomas van Golen)

78/100

01. Those Who Dwell in the Spiral Dark
02. White Jaw