Soen Lotus

Silver Lining Records

Soen

De Zweedse band Soen staat bekend als een supergroep met gasten die wel een potje techniek weten te brengen. Wat ooit begon als een band met ex leden van Opeth, Testament en Sadus is ondertussen een wel gevestigde naam op zichzelf. ‘Lotus’ is alweer het vierde album van de band. Ondanks wat line-up wisselingen heeft de band altijd de status van prima muzikanten weten vast te houden. Het is dan ook altijd spannend of een nieuw album weer aan de verwachtingen kan voldoen.

‘Lotus’ bestaat uit negen nummers, dat lijkt weinig maar met een gemiddelde tijdsduur van langer dan vijf minuten per nummer is een schijfje al snel gevuld. Er wordt gelijk vol energie geopend met ‘Opponent’. Technische en uptempo riffs slepen je mee. Met een toffe overgang gaat het geheel over in een stukje rust. De band is in het verleden vaak vergeleken met Tool, en wat betreft het drumwerk van Martin Lopez in de overgangen is dat wel begrijpelijk, maar de mannen brengen zoveel meer en die vergelijking doet ze eigenlijk te kort. Het gitaarwerk van Cody Ford is subtiel. De overgangen binnen dit nummer zijn subliem. Er gebeurt heel veel, en als luisteraar kan je niet anders dan je aangenaam laten verrassen. In ‘Martyrs’ gooien ze er nog een schepje bovenop. Energieke groovende riffs kenmerken de intro van dit nummer. In de overgangen is het bassen van Stefan Sternberg lekker aanwezig. In dit nummer weten de heren de perfecte balans te vinden tussen een stukje harder en melodie. Het is erg tof gedaan, en vooral erg afwisselend.

‘Lotus’ is dan beduidend rustiger en begint meer als een ballad. Dit is fijn want het geeft je als luisteraar de gelegenheid om eens goed van het subtiele volle geluid van deze band te genieten. De hoofdrol is weggelegd voor gitarist Cody Ford, zijn solo zorgt voor een heerlijke meeslepende opbouw. Meer brutaal is de intro van ‘Covenant’. Het heeft iets speels en iets spannends. De mannen excelleren in klein beginnen en opbouwen naar iets groots. De afwisseling naar veel rauwere stukken die zelfs iets chaotisch lijken hebben zijn geheel onverwacht en toch precies dat geen wat zorgt dat je geboeid blijft luisteren in afwachting van wat er nu weer gaat komen. Het is een supertof en gevarieerd nummer. Sober en duister is het begin van ‘River’, wat weer zo’n rustig nummer is. De inbreng van de akoestische gitaar is aangenaam. De opbouw van dit nummer naar elektrisch is uiterst krachtig weg gezet.

Met meer groove en tempo wordt vervolgens ‘Rival’ ingeluid. Zo hebben de mannen niet alleen binnen de nummers de perfecte balans, maar weten ze ook over het gehele album lekker af te wisselen tussen rustige nummers en meer up tempo spel. ‘Rival’ is lekker energiek, met minder tempowisselingen weet het toch zijn kracht te behouden. ‘Lunacy’ is de acht minuten durende afsluiter van het geheel. Acht minuten lijkt veel, maar met zoveel subtiele klanken, techniek, tempowisselingen en constante verassingen die de heren al hebben laten horen, is acht minuten nog te kort. Ook dit nummer verveeld totaal niet. Het is wel rustiger dan voorganger ‘Rival’, maar juist de subtiele klanken maken dit nummer echt de moeite waard. Het is de perfecte afsluiter van een indrukwekkend album.

Soen weet met ‘Lotus’ wederom te imponeren. Ben je een fan van het wat meer technische en melodieuze werk, dan is dit zeker een aanrader. Het album komt 1 februari 2019 uit, tot die tijd is het helaas vol verlangen wachten. Maar verlangen naar dit album is zeker terecht en als het dan eenmaal zover is, dan wordt je ook zeker beloond. (Juliette Ruyrok)

88/100

Tracklist;
01. Opponent