Slaegt The Wheel

Van Records

Slaegt

Het Duitse Van Records brengt vaak interessante platen uit, waar niet direct een duidelijk stempel op te plakken valt. Vaak zit het in de occulte hoek en is het niet rechttoe-rechtaan metal. Zo ook met ‘The Wheel’ van het Deense Slaegt. Deze derde plaat bouwt voor op de degelijke voorganger ‘Domus Misterium’ van vorig jaar.

Waar het album aftrapt met een goede blastbeat in ‘Being Born (is going blind)’ is het halverwege dit nummer al duidelijk dat dit geen black metal plaat is. De NWOBHM invloeden druipen er direct vanaf als het gaspedaal even niet ingetrapt wordt. Ook in ‘Masician’ wordt meteen duidelijk waar deze band de mosterd heeft gehaald. Typische Maidenesque riffjes en huppel drumtempo’s ala ‘Run to the Hills’ doorspekken dit nummer. Waar je nu kan denken "Saai!" en "Heb ik al 1000 keer gehoord", gaat het naadloos over in wat agressievere polka’s en up-tempo passages. Het loopt allemaal zo lekker over in elkaar dat de reviewer van dienste al snel met het hoofd mee aan het knikken was. Erg origineel is het allemaal niet, maar de uitvoering is gewoon dik in orde. Let maar op de smaakvolle solo’s die rondgestrooid worden, zoals in ‘Perfume and Steel’. Glenn Tipton zelf had het niet beter gedaan.

Zo blijft deze plaat op een aparte manier een feest der herkenning, zonder kazig te worden. Hier klinkt gewoon een band die een duidelijk eigen geluid heeft, gekenmerkt door de schreeuwerige vocalen, en met 110% inzet gewoon een toffe plaat heeft afgeleverd. Daar is helemaal niets mis mee op zijn tijd. (Koos van Marle)

80/100

01. Being Born (Is Going Blind)
02. Masician