Škan Death Crown

Van Records

Škan

Bij de eerste blik op de naam van Škan (ook wel Wolves of Škan), had ik wel een gevoel wat ik te horen zou krijgen. Die lekkere lompe "van dik hout zaagt men planken" black metal. Uit Zweden of Noorwegen uiteraard. Okay, Finland zou ook nog kunnen, of Duitsland maar daar houdt het wel op. Groot was ook mijn verbazing toen ik las dat deze band uit Austin (Texas) komt en de naam afgeleid is uit het Sioux en de Lakota tradities. Het betekent iets als "De beweging van het heelal". Tot zover mijn voorspelling.

Dat maakt het feit dat deze eerste full length uitkomt op Van Records ook wel wat logischer, aangezien dit label vele esoterische, bezwerende en rituele muziek herbergt. Denk hierbij aan The Devil`s Blood, (Dolch) of Sortilegia. De link met The Devil`s Blood is nog groter aangezien gitarist Ron van Herpen ook deel uitmaakte van deze band. Ondertussen kun je dus ook wel gokken in welke hoek je de muzikale invloeden moet zoeken. Bezwerende, slepende stukken worden afgewisseld met meer up tempo stukken. Waar dit soort bands vaak door de uitgesponnenheid een beetje de aandacht verliest, zit hier de aandacht juist in de details. Deze vullen de muziek goed aan en houden het geheel boeiend: een scheutje feedback hier, wat oorspronkelijke instrumenten daar en voor je het weet is deze plaat weer voorbij.

Voor mij duidelijk het beste nummer is het afsluitende ‘For the love of Death’, waar alle elementen het best in elkaar lijken over te gaan. Van voorbij vliegende raven in het begin, naar getormenteerd klinkend geschreeuw: eindigend in een lekker stuk blasten. Van Records heeft hier een kwaliteitsband met groeipotentie gestrikt. Dus zit je muzieksmaak ergens rond slepende black metal tot en met The Devil`s Blood, dan zou ik deze plaat zeker een luisterbeurt gunnen. (Koos van Marie)

80/100

01. Initium
02. Death Wish