Sjukdom Stridshymner og dødssalmer

Osmose Productions

Sjukdom

Sjukdom is een Noorse black metal band ontstaan in 2012. De band werd opgericht door drummer Natt en zanger Avsky en het doel was het creëren van traditionele Noorse black metal: agressief, koud en zonder genade. In 2013 verscheen de eerste demo waarna de band hetzelfde jaar het debuut, ‘Når alt mørkner’, in eigen beheer uitbracht. Op 26 oktober verschijnt de opvolger via Osmose Productions met de titel ‘Stridshymner og dødssalmer’ wat zoiets betekent als “krijgsliederen en doodsliederen” waarmee de thematiek ook duidelijk is.

Waar opener ‘Dødssalmer’ nog enigszins “tam” klinkt en de vooral de vocalen van Avsky opvallend sterk zijn, barst het geweld echt los bij het nummer ‘Nærvær’. Een bruut en snel nummer met ijskoude krijsende vocalen, sterk gitaar en drumwerk. Een nummer dat zonder meer aan de door de band gestelde voorwaarden, agressief, koud en zonder genade, voldoet. Het brute geweld wordt hier en daar wat onderbroken voor nummers met een meer subtiel karakter, zoals de opener en ook ‘Lykantropi’, maar ook deze nummers weten je te pakken. Nummers als ‘Med en fot i graven’ , ‘Terra Nihil’ en ‘I en storm av stål’ zijn weer van die heerlijk brute nummers. Modern gitaarwerk met de kracht van de herhaling, sterke drums zonder ergens echt te excelleren en brute, maar ook afwisselende vocalen. Het afsluitende en langste nummer ‘Skudd for skudd’ is het minst aansprekende nummer, maar is desalniettemin een fijn slotstuk.

Osmose Productions heeft met een Sjukdom een sterke band binnen gehaald, ‘Stridshymner og dødssalmer’ is een heerlijk album voor liefhebbers van het brute zwarte geweld. ‘Stridshymner og dødssalmer’ is verkrijgbaar op CD, LP en digitaal, bestellen die hap! (Erik van Dijk)

85/100

01. Dødssalmer 06:18
0. Nærvær 03:40