Sign Of The Jackal Breaking The Spell

Wax Maniax

Sign Of The Jackal

Vijf jaar na hun debuut album zijn de Italianen van Sign Of The Jackal dan eindelijk terug met hun tweede langspeler in hun tienjarig bestaan. Ten opzichte van de vorige plaat is de hele ritmesectie vernieuwd, en de band bestaat nu uit oudgedienden Roberto “Bob” Condini (Gitaar, zang), Max (gitaar, zang, keyboards), Laura Coller (zang) en nieuwelingen Nick “Devildrunk” (bas) en Corra (drums). Sign Of The Jackal speelt traditionele heavy metal, met voornamelijk vrouwelijke vocalen, en roept vergelijkingen op met bands als Warlock en Acid.

De plaat start met het intro ‘Reagan’, wat verdacht veel weg heeft van het intro van ‘The Exorcist’ van Possessed. ‘Night Curse’ knalt er lekker in, up tempo met geweldig gitaarwerk waar elke old school metalhead van zal smullen. Ook de strot van Laura mag er zijn, sterk met een rauw randje, zoals goed te horen is op het navolgende ‘Class of 1999’. Het nummer ‘Mark Of The Beast’ doet erg denken aan ‘Earthshaker Rock’ van Warlock, met erg lekkere gitaarriffs en solo’s erin. SOTJ is erg goed in wat ze doen, al is het allemaal niet erg origineel of vernieuwend, maar dat mag de pret niet drukken!

Beuken doet ‘Heavy Rocker’ zeker wel, waarbij de gitaristen zich ook goed uitleven, geweldig goed en meer old school dan de bands uit die tijd zelf zijn. ‘Nightmare’ is ook weer zo’n spetterend nummer, roept herinneringen op aan (Betsy) Bitch en Hellion. De productie van dit album past ook erg goed bij de band en de plaat, alles op elkaar afgestemd en perfect klinkend. Een beetje duister en dreigend begint ‘Terror at the Metropol’ maar slaat al snel om in een geweldig spectaculair instrumentaal nummer, waarvan de riff weer erg aan Accept doet denken en het vuurwerk van de gitaren afspat. ‘Beyond the door’ had zo op ‘Hellbound’ van Warlock kunnen staan, de band klinkt alsof ze ervoor geboren zijn dit te doen en is heel overtuigend. Het afsluitende ‘Headbangers’ zet de trend van het album door, uptempo met spetterend gitaargeweld. Het is puur genieten voor de liefhebber van old school of True Heavy Metal.

Ben je op zoek naar vernieuwing of iets heel erg origineels, dan kun je deze laten liggen, maar wil je gewoon lekker genieten van pure old school heavy metal dan is dit je plaat! (Kees Schijven)

85/100

01. Reagan