Siege Of Power Warning Blast

Metal Blade Records

Siege Of Power

Siege Of Power is een side-project van een drietal Nederlandse metal coryfeeën aangevuld met een Amerikaan. Op gitaar vinden we Paul Baayens die we kennen van o.a. Asphyx en Thanatos, de basgitaar vinden we om de nek van Theo van Eekelen (o.a. ex-Hail of Bullets, ex-Thanatos) en bekend van het betere beekwerk is drummer Bob Bagchus (o.a. Soulburn, ex-Asphyx). De vocalen worden voor rekening genomen door niemand minder dan Chris Reifert die we kennen van Autopsy. Het debuut met de titel ‘Warning Blast’ verschijnt op 7 september via Metal Blade Records.

Om maar met de deur in huis te vallen: dit album is niet geschikt voor tere zieltjes. Tekstueel worden de sociale misstanden in onze huidige samenleving aangesneden. Muzikaal is het geheel baggervet en komen de vergelijkingen op met bands als S.O.D., Carnivore en met punk invloeden van een band als Discharge. Siege Of Power pikt de juiste ingrediënten en weet een plaat te brengen met een geheel eigen geluid, een plaat die past in deze tijd.

Mindere nummers kent het album eigenlijk niet maar om er paar te noemen, opener ‘Conquest For What?’ is een nummer met een openingsriff a la S.O.D. ‘Born Into Hate’ is een nummer met een lekker snelle riff, de tragere tussenstukken zijn subliem en doen je even denken aan Carnivore, de vocalen van Chris Reifert zijn net als in het volgende nummer ‘Torture Lab’ heerlijk smerig en geven een extra walgend gevoel aan tekst en nummers. Meer death metal georiënteerd is het nummer ‘Mushroom Cloud Altar’, een nummer met een heerlijk beukend ritme en smerig trage tussenstukken. Ook ‘Privileged Prick’ is een zo’n nummer dat je aandacht grijpt, de teksten worden vol overtuiging in je gezicht gespuwd en muzikaal staat het nummer als een huis, zoals eigenlijk het gehele album doet.

Veel woorden wil ik niet vuilmaken aan de eindconclusie: Bruut, smerig en “spot on!” (Erik van Dijk)

95/100

01. Conquest For What?