Sick Of It All Wake the Sleeping Dragon!

Century Media Records

Sick Of It All

De New Yorkse hardcore band Sick Of It All wordt gezien als een van de pioniers van de NYHC-scene. De band is ontstaan in 1986 en van het debuut ‘Blood, Sweat and No Tears’ en het navolgende ‘Just Look Around’ veroverde de SOIA de wereld met hun hardcore punk waarin steeds meer metal invloeden hun weg vonden. De formatie bestaat onder andere uit twee broers, zanger Lou Koller en gitarist Pete Koller. De andere bandleden zijn basgitarist Craig Setari en drummer Armand Majidi. Op 2 november verschijnt het twaalfde album ‘Wake the Sleeping Dragon!’ via Century Media Records.

Het album telt maar liefst 17 nummers en opent met het nummer ‘Inner Vision’, een lekker snel en rauw hardcore punk nummer dat heerlijk agressief klinkt en fijne breaks heeft. De achtergrond zang aan het einde klinkt wat populair. Het zelfde geldt voor de refreinen van ‘That Crazy White Boy Shit’, ook deze klinken wat populair maar nodigen uit tot meebrullen. Behalve de typische hardcore punk nummers die van SOIA kennen krijgen we met ‘The Snake (Break Free)’ en ‘Bull's Anthem’ in het bijzonder meer punk georiënteerde songs, lekker eenvoudig en melodisch met een hoog meebrul gehalte. Sick Of It All dendert op ‘Wake the Sleeping Dragon!’ lekker door met dan weer lekkere hardcore punks songs en af toe meer punk, de energie druipt er vanaf en dat is eigenlijk dat wat we al jaren van de band te horen en te zien krijgen.

Sick Of It All verzaakt eigenlijk nooit en dat doet de band met het album ‘Wake the Sleeping Dragon!’ ook niet. Vernieuwend is het allemaal niet, maar waarom zou je de succesformule wijzigen. Liefhebbers van de band doen er goed aan het album op te pikken! (Erik van Dijk)

85/100

01. Inner Vision
02. That Crazy White Boy Shit