Scarificare Tilasm

Helldprod Records

Scarificare

Scarificare is een black metal band die ontstaan is in het Portugese Porto in 2006. De band bracht hun debuutplaat ‘Perpetual Decline’ uit in eigen beheer in 2010. De opvolger, ‘Postulado’, verscheen drie jaar later via Helldprod Records. Met ‘Tilasm’ verschijnt op 20 april album nummer drie dat via hetzelfde label zal uitkomen.

Wat onmiddellijk opvalt is de productie van de nieuwe CD, welke vele mate beter is dan bij beide voorgangers. Daarnaast heeft het drietal zich ook muzikaal door ontwikkeld, de rauwe randjes zijn er wat af. Zo is er bijvoorbeeld in opener ‘Crystal Skull’ ruimte voor een muzikaal intermezzo en horen we naast de brute vocalen ook cleane vocalen, die in het openingsnummer overigens wel soms op het randje zijn. Het geeft het geheel een wat meer progressiever geluid waarbij de vergelijking met een band als Enslaved, in de beginfase van hun progressieve wending, voorzichtig opkomt.

De wat progressievere invloeden en met name de cleane vocals tillen dit album naar een beduidend hoger plan. Het rauwe van eerste twee albums is verdwenen maar de composities zijn bovenal sterk en vermakelijk. Nummers als ‘Occult Radiance’ hebben nog het rauwe black metal label maar herbergen meer dan dat, terwijl een nummer als ‘Consecration of the Talisman‘ de meer progressieve kant van de band weergeeft. Afsluiter ‘Rise’ is een perfecte combinatie van het geheel.

Scarificare tapt het met ‘Tilasm’ uit een ander vaatje en weet te overtuigen met dit nieuwe album. Een aanrader voor de progressieve black metal liefhebber. (Erik van Dijk)

82/100

01. Crystal Skull 05:54