Rise Of The Northstar The Legacy Of Shi

Nuclear Blast Records

Rise Of The Northstar

Neem arcade spel computers, Tokyo, een vleugje Manga en gooi dit in de mix met Pantera, Machine Head, Deftones en Korn je hebt het juiste recept voor een band als Rise Of The Northstar. Ze bestaan al sinds 2008en onder hun eigen label brachten ze hun eerste album uit. De mannen vielen op en wisten de aandacht te winnen van Nuclear Blast. Het toeren ging de mannen goed af en ondertussen zijn ze niet meer weg te denken op menig groot festival. Het is dus ook hoog tijd voor hun tweede album. ‘The Legacy Of Shi’ wordt door vele fans met enthousiasme verwacht, eens kijken of ze die verwachting ook kunnen waar maken.

‘The Awakening’ begint rustig. De Japanse inspiratie wordt meteen benadrukt. De opbouw is spannend en dan breekt het open met rammend geweld, blastende drums en goede grunts. Dit is heerlijke agressieve energie die veel beloofd! ‘Here Comes The Boom’ is een duidelijk voorbeeld van Machine Head invloeden. Lekkere raps met die typerende Machine Head riffs. Goede rammende gitaren, sterke baslijnen, toffe tempowisselingen. Wellicht had Machine Head even naar deze mannen moeten luisteren voor ze hun laatste album maakte, dan had het uitbrengen van ‘Catharsis’ misschien wat minder beladen geweest. Met ‘Kozo’ wordt het toch iets minder. De intro klinkt nog lekker agressief met zeer zware gitaren en bas. Het gaat echter over in wel erg veel rap. Het refrein heeft iets kinderlijks, en op een of andere manier doet dit erg aan Korn denken, die dit deden met ‘Shoots And Ladders’. De referentie aan Manga als inspiratie is helder, maar misschien gewoon niet zo stoer voor hen die iedere aansluiting met deze hype hebben gemist.

‘Teenage Rage’ begint vol agressie. Met Gojira achtige riffs is hier duidelijk hoorbaar dat niemand minder dan Joe Duplantier heeft mee gewerkt aan de productie van dit album. De tekst is ook gedeeltelijk in het frans. Dit is erg tof gedaan. De vreemde overgang naar franse gangster rap is echter erg plots en zal voor de fan van het eerder getoonde rammend geweld afbraak doen aan het geheel. Met ‘Step By Step’ zoeken de heren meer emotie op. Dit nummer komt wat zoetsappig over binnen het totaal plaatje en is tot nu toe de zwakste schakel binnen het geheel. Het refrein is wel lekker, maar dat gevoelige moeten ze maar achterwege laten. ‘This Is Crossover’ is duidelijk het moment dat ze zichzelf weer herpakken. Met snelle drums, agressief gitaarspel, toffe solo’s wordt er geopend. Het gaat over in een goede mix tussen rap en metal. ‘This Is Crossover’ doet zijn naam eer aan. Zowel muzikaal als tekstueel, want naast de muzikale mix wordt er ook op taalkundig niveau gevarieerd tussen engels en frans. Toffe plaat! In ‘All For One’ gooien ze dan het hele crossover gedeelte over boord en gaat de band echt de keiharde metal kant op. Duistere grunts en stampende metal die niet anders dan een dampende pit kunnen veroorzaken kenmerken dit nummer. Met de ‘The Legacy Of Shi’ wordt het gelijknamige album afgesloten. Nog één maal laten de mannen horen dat ze toch echt specialisten zijn in de mix tussen rap en metal. De balans tussen beide is uiterst sterk gedaan, waardoor het nummer toffe energie heeft. Het is een lekkere afsluiter van een bijzonder album.

‘The Legacy Of Shi’ is een uitdagend en spannend album met veel verassingen. Het verveelt in ieder geval niet. Ja, er staan mindere nummers op maar deze kunnen geen afbraak doen aan de ijzersterke productie die Rise Of The Northstar hier weet neer te zetten. Het album was zeker de moeite waard om op te wachten en fans zullen ook niet teleurgesteld zijn. Ken je de band nog niet? Dan is dit een absolute aanrader om eens mee te beginnen. (Juliette Ruygrok)

80/100

Tracklist;
01. The Awakening