Remain Untamed Remain Untamed (EP)

Headbangers Records

Remain Untamed

Dat Nederland op het gebied van death metal en de wat meer symfonische/gotische klanken meetelt is een feit. Ook de vaderlandse thrash metal en hardcore (en punk in ietwat mindere mate) zitten weer in de lift t.o.v. een aantal jaren terug. Echter in het schemer gebied tussen de laatste drie genoemde genres valt er niet veel te beleven in ons kikkerlandje momenteel. Maar wellicht komt daar met dit EP’tje van Remain Untamed verandering in!

Remain Untamed bestaat uit een stel ouwe rotten die hun sporen ruimschoots verdiend hebben in de vaderlandse crossover en thrash. Zanger Vinnie Schram (Skeletons Of Society), gitarist Hans “Hostile” Boekraad (Skeletons Of Society, T.C.F.), bassist Ernst van Baak (Brutal Obscenity), drummer Stijn Steeman (Brutal Obscenity, Egghead, Plough) en gitarist Patrick Mosch debuteerde live op het ‘Heavy uit Haarlem’ festival in september 2016 met een set waarin covers van D.R.I., S.O.D., Brutal Obscenity en Sick Of It All, bij gebrek aan eigen materiaal, de boventoon voerde maar na een redelijk aantal optredens en het tekenen van een platendeal bij het Nederlandse underground label Headbangers Records heeft het combo een e.p. met vijf eigen composities ingeblikt.

De “anthem” song ‘Remain Untamed’ opent meteen lekker…. herkenbare riffs en loopjes die we nog wel kennen uit de jaren tachtig thrash “kinderschoenen” periode overgoten met een hardcore saus. Het navolgende ‘Final Sacrifice’ schept dezelfde authentieke sfeer. Ronkende basloopjes, Straight forward riffs, een perfect ingepast gitaarsolootje, macho refreinkoortjes en best wel boze teksten. Bij het derde nummer ‘Loudmouth’ gaat het gas er lekker op en komen nostalgische S.O.D./M.O.D. met een snufje Anthrax gevoelens naar boven.

Het lijkt er gaande weg op dat Remain Untamed helemaal niet origineel is, en dat klopt gedeeltelijk ook! Een door velen geliefde muziekstijl opnieuw uitvinden heeft geen zin en deze band legt precies het gevoel van de jaren 80 vast met een geluid dat prima in deze tijd past. De vocalen van Vinnie doen met regelmaat denken aan Dave Reumers (Right Direction) en Chris Notaro (Crumbsuckers) voeg daarbij de eerder genoemde invloeden (plus D.R.I., Slayer, The Exploited etc., etc.)en je hebt een prachtige e.p. in handen. (Theo Wapenaar)

(89/100)

01. Remain Untamed 03:15
02. Final Sacrifice 02:40