Raven Throne  I miortvym snicca zolak

Non Serviam Records

Raven Throne

Raven Throne is een Wit-Russische black metal band ontstaan in 2004. De band bestaat op dit moment uit twee vaste leden, oprichter en gitarist Denis Lukianovich en zanger / bassist War Head en bracht tot op heden vijf albums uit. Oorspronkelijk paste de muziek in het hokje pagan black metal, een stijl die gaandeweg wijzigde in atmosferische black metal. Op 2 mei komt het zesde album, ‘I miortvym snicca zolak’, via het Nederlandse Non Serviam Records uit.

Het album telt zes nummers en start met een melodisch akoestisch intro, de wending die volgt is even bruut als onverwacht. IJzige vocalen en denderende drums zorgen voor een explosie van geweld. Het rustige intro komt nog een keer terug en ook verder in het nummer vindt Raven Throne een rustpuntje maar verder is dit een heerlijk en bruut openingsnummer waarbij het de vocalen en het melodische gitaarwerk zijn die bijzonder sterk voor de dag komen.

Opvallend nummer is ‘Imža, i sklizota, i prykraja zol’. Na een iets te lang intro ontpopt zich een nummer met een heerlijk drijvende gitaarrif en ook in dit nummer volgen er rustige melodische tussenstukken om vervolgens vol gas als een orkaan los te gaan. Het album kent eigenlijk geen mindere nummers, soms ligt het tempo wat lager zoals bijvoorbeeld in ‘Vosień’ maar ook dit nummer heeft voldoende inhoud. Het enige minpuntje is misschien de wat lang uitgesponnen intro’s verder zijn de composities sterk, melodisch en bruut.

Raven Throne komt met ‘I miortvym snicca zolak’ sterk voor de dag en brengt een album met atmosferische black metal dat staat als een huis. Een aanrader. (Erik van Dijk)

82/100

01. Vietru