Pounder Faster Than Fire (EP)

Shadow Kingdom Records

Pounder

Heavy metal is een genre dat nooit uit de muziek wereld zal verdwijnen en momenteel schieten de nieuwe bandjes weer als paddenstoelen uit de grond. Zo ook het Amerikaanse Pounder, ontstaan in 2016 en na een single en de demo ‘Heavy Metal Disaster’ uit 2017 werd er getekend bij Shadow Kingdom Records. Op 25 mei verschijnt de EP ‘Faster Than Fire’.

Wat opvallend is aan Pounder is de personele bezetting, zo vinden we op gitaar en zang de muzikale veelvraat Matt Harvey, bekend van o.a. Exhumed en Gruesome. Naast Matt neemt de kersverse Carcass gitarist Tom Draper de lead gitaar voor zijn rekening. De line-up wordt gecompleteerd door bassist Alejandro Corredor (Nausea) en sessie drummer Carlos Donegan.

De EP kent een drietal nummers en opent met titelnummer ‘Faster Than Fire’. Een lekker up-tempo nummer met een pakkend refrein. De wat rauwe vocalen en het goed verzorgde gitaarwerk nemen je mee terug in de glorie jaren van de US heavy metal uit de jaren ’80. Bij het nummer ‘The Last Stand’ gaat het tempo er uit en worden we geconfronteerd met een wat poppy refrein, het overige en vooral de gitaarsolo redden het nummer. Dat kunnen we helaas niet zeggen voor het afsluitende ‘Come Alive’, een glamrock nummer dat eigenlijk niet op deze EP had mogen staan.

Pounder opent sterk met het titelnummer maar kan helaas het niveau niet vasthouden. Op een EP die maar drie nummers telt moet je kunnen vlammen en op deze manier lukt het absoluut niet om de aandacht naar je toe te trekken. (Erik van Dijk)

65/100

01. Faster Than Fire 04:19
02.The Last Stand 04:40