Picture Live 40 Years Heavy Metal Ears 1978 - 2018

Pure Steel Records

Picture

Sinds 2016 is Picture weer “on the road” in de klassieke line-up. Zanger Ronald van Prooijen verving Pete Lovell en gitarist Jan Bechtum keerde weer terug op het oude nest. Het viertal vond in Appie de Gelder een welkome versterking op gitaar en de band trad weer veelvuldig op. Aanvankelijk werden er hoofdzakelijk nummers gespeeld van de eerste twee albums, maarde gaande weg werd de setlist uitgebreid met meer nummers. Op 26 oktober verschijnt ‘Picture Live: 40 Years Heavy Metal Ears, 1978-2018' via Pure Steel Records als resultaat van de optredens van de laatste 2 jaar.

Zanger Ronald van Prooijen was in zijn eerste Picture periode (1979-1982) verantwoordelijk voor de vocalen op de eerste twee albums. Dat Ronald betrokken was bij het schrijfproces van album nummer drie, ‘Daimond Dreamer’, is een feit. Dat Shmoulik Avigal de nummers uiteindelijk inzong betekend niet dat Ronald er niet mee uit de voeten kan. Dat blijkt uit opener ‘You're all alone’ en later met nummers als ‘Message from hell’, ‘Night hunter’ en ‘The Hangman’. Nummers met een goed geluid en sterke vocalen.

Picture staat nog even stil bij het album ‘Old Dogs New Tricks’ met het titelnummer en het vermakelijke ‘Live by the sword’ waarna het tijd is voor de klassiekers. Met het nummer ‘Eternal dark’, een van de grootste Picture hits, doen we nog even het tijdperk Lovell aan waarna met nummers als ‘Heavy metal ears’ en ‘Bombers’ de klassiekers van de eerste platen voorbij komen. Met ‘You can go’ en ‘Spend the night with you’ sluit Picture kwalitatief sterk af.

Op deze live registratie staan maar liefst 17 nummers en met een speeltijd van zo’n 76 minuten is dit schijfje meteen al de moeite waard. Neem daarbij de goede geluid kwaliteit en je haalt als verzamelaar een puik werkstukje in huis. (Erik van Dijk)

80/100

01. You're all alone
02. Get back or you'll fall