Paragon Impure Sade

Ván Records

Paragon Impure

De Antwerpse black metal band Paragon Impure is oorspronkelijk opgericht onder de naam Worthless in 2001. In 2004 veranderde de naam naar de huidige en verscheen, na twee EP’s, het goed ontvangen debuut album ‘To Gaius (For the Delivery of Agrippina)’. In 2009 verdween de band van het toneel om vervolgens in 2017 weer op te duiken. Niet in de oorspronkelijke line-up. De nieuwe start werd ingegeven door oprichtend bandlid Tibor ‘Noctiz‘ Gurka, en dit heerschap vond in Svein zijn metgezel op drums. Na de nieuwe start werd er weer gewerkt aan nieuw materiaal met als resultaat dat op 2 november het album ‘Sade’ verschijnt via Ván Records.

Dertien jaar hebben we dus moeten wachten op de opvolger van ‘To Gaius (For the Delivery of Agrippina)’ en in die tijd is er veel veranderd. Ten eerste qua productie, het nieuwe schijfje klinkt veel voller en dat is iets dat past bij de huidige tijd. De productie is overigens gedaan door PJ Turlinckx die later in 2018 de vaste gitarist van de band werd en dus nog niet te horen is op het nieuwe album. Muzikaal is de vergelijking met het eerste album daar, maar wat opvalt is dat het geheel wat minder rauw overkomt en dat de nieuwe composities moderner klinken.

Het nummer ‘Juliette, Queen Of Vice’ valt op door de retournerende melodie en de rauwe, smerige vocalen van Noctiz. Een nummer van ruim 9 minuten dat mede door de tempowisselingen blijft boeien. ‘Mors in Excelsis Deo’ is een nummer dat zich grotendeels op een extreem laag tempo afspeelt. De blastbeats zorgen voor wat opwinding in een verder weinig indrukwekkend nummer. Met nummers als ‘Philosophy in the Bedroom’ en de ruim 12 minuten afsluiter ‘The Final Passion, or The Passion of Hell’ weet Paragon Impure de essentie van black metal weer te pakken. Tempowisselingen met fijne snelle stukken en heerlijk rauw en melodisch gitaarwerk. (Erik van Dijk)

77/100

01. Sade I-Introduction to the Divine Marquis
02. Sade II-Juliette, Queen of Vice