Paradise Lost Host

Nuclear Blast

Paradise Lost

Onlangs heeft Nuclear Blast het uit 1999 stammende album ‘Host’ van het Engelse Paradise Lost opnieuw uitgebracht. Het album is geremasterd en is als digipack en in 3 verschillende kleuren (zwart, doorzichtig, en mint) op vinyl uitgebracht. Paradise Lost werd in 1988 opgericht, niet veel later tekende de band bij Peaceville Records. Voor de band de deal met Peaceville sloot was het debuutalbum ‘Lost Paradise’ al opgenomen en verscheen in februari 1990. De band wist op dat moment al een diepe bij mij achter ta te laten met hun donkere death/doom. Iets meer dan een jaar na de release van het debuut verscheen de opvolger ‘Gothic’ waarop de band al hun eerdere sound begon los te laten door het toevoegen van keyboards en vrouwen zang. Naar mijn idee is ‘Gothic’ dan ook nog steeds één van de mijlpalen van de band die inmiddels al meer dan 30 jaar bestaat.

‘Host’ was het zevende album van de band waarop de band een compleet andere weg insloeg. Van hun oude death/doom sound was niets meer over. De metal invloeden waren totaal verdwenen en hadden plaats gemaakt voor een melancholische, catchy en electro/synth sound met invloeden van bands uit de jaren tachtig zoals Duran Duran, Depeche Mode en The New Order. Met de release van de voorganger ‘One Second’ was deze weg al ingeslagen en volgens eigen zeggen wilde de band origineel klinken.

Veel fans van het eerste uur (waaronder ikzelf) waren op dat moment echter al afgehaakt, de band klonk gewoon niet meer ten tijde van de eerste albums. Als ik het album nu, zo’n 19 jaar later eens goed beluister is het een logische stap van de band geweest, tekstueel is het album erg sterk en ook de composities hebben de nodige diepgang waarbij de songs voorzien zijn van keyboardpartijen en complete strijkarrangementen. Tevens bevatten de songs de nodige treurnis en melancholie, luister maar eens naar het openingsnummer als “So Much Is Lost” waarbij zanger Nick Holmes zijn emoties goed weet weer te geven. Verder uitschieters zijn onder meer “In All Honesty“, “Ordinary Days“, “Permanent Solution“ en het afsluitende “Host”

De recente albums van Paradise Lost bevatten opnieuw de nodige doom en death invloeden uit de begin periode van de band zoals goed te horen is op het laatste album ‘Medusa’ dat in 2017 verscheen waarbij de band een deel van hun oude fans met gemak wist terug te winnen. Ik ben echter wel van overtuiging dat als de band een album als ‘Host’ niet had gemaakt om hun muzikale horizon te verbreden dat band al jaren geleden was gestopt. “Host’ was dan ook een belangrijk album voor de band, die vandaag de dag niet had gestaan waar ze nu staan als ze dit album niet hadden gemaakt.

Daarnaast komen de songs in deze geremasterde versie goed tot zijn recht, vooral de keyboard partijen komen sterk naar voren en klinkt het album op sommige momenten zelfs dansbaar. Al met al staat deze release anno 2018 dan ook nog steeds als een huis, al moet ik wel toegeven dat ik voor een heruitgave wel iets meer had verwacht aan extra nummers of een extra schijfje met wat live opnames uit deze periode van de band. Daarentegen is het wel voor de eerste keer dat het album op vinyl is verschenen en dat is voor de verzamelaars goed nieuws. (Eus Straver)

01. So Much is Lost
02. Nothing Sacred
03. In All Honesty