Overwind I Can Do It Again

Bad Reputation

Overwind

Overwind is een band afkomstig uit de zuid-Russische plaats Krasnodar die actief is sinds 2013. Zij debuteerden met ‘Illustrator’ (M&O Music, 2014), gevolgd door ‘Level Complete’ (Power Prog Records, 2015). In 2016 was er nog een tussendoortje dat alleen in digitaal formaat werd uitgebracht met de voor ons onuitsprekelijke naam ‘Пятый Рим’ hetgeen zich volgens Google Translate het best vertaalt als ‘Vijfde Rome’. Onlangs kwam de derde full-length van Overwind getiteld ‘I Can Do it Again’ op de markt, die is verschenen via het Franse Bad Reputation label.

Drie full-lengths die verschenen zijn via drie labels geeft te denken, dus ik ben even in het oudere werk van het viertal gedoken dat op de Bandcamp pagina online te beluisteren is. De eerste full-lengths zijn best redelijk, maar missen de “bite” die de groep nodig heeft om de koppen boven het maaiveld uit te steken en met name de zang haalt het niveau danig naar beneden. Met ‘I Can Do It Again’ zit het echter wel snor. Er is een nieuwe zanger (genaamd Diego Teksuo) uit Spanje geďmporteerd die het niveau behoorlijk heeft opgekrikt, mede omdat hij een betere Engelse uitspraak heeft dan zijn voorganger Alexander Chumakov.

‘I Can Do It Again’ hinkt op meerdere gedachten: er zijn melodieuze heavy metal stukken op te vinden, alsmede wat industriële invloeden, een beetje prog, stoere mannen refreinen, maar ook ontbreekt de ouderwetse “happy metal” niet. Overwind weet hier desondanks een uniform amalgaam van te smeden, hetgeen een uitermate boeiende luisterervaring oplevert. Het is duidelijk te horen dat we hier niet met een stelletje beginnelingen te maken hebben, maar met een goed geoliede heavy metal machine die met de juiste ondersteuning van platenmaatschappij en management ook hier in het Westen de nodige potten kan laten breken.

Metalheads die alles vreten dat zich bevindt tussen Rhapsody, Helloween, Black Label Society en Kamelot kopen zich geen spreekwoordelijke kat in de zak met dit schijfje. (Virginkiller)

(80/100)

01: Labyrinth