Overkill Live in Overhausen

Nuclear Blast Records

Overkill

Het is de laatste tijd een feestelijke bedoening in de stal van het Duitse platenlabel Nuclear Blast. En het prettige van die feestjes is dat iedereen mee mag genieten. Vorige maand bracht het label al de2CD/DVD ‘Kings Among Scotland’ uit van Anthrax, ter ere van de dertigste verjaardag van het album ‘Among the Living’.Vanaf nu is iedereen welkom op een dubbel feestje van het (misschien wel ten onrechte) kleinere New Yorkse broertje van Anthrax want de band Overkill viert maar liefst twee jubilea op deze 2CD/DVD.

Ten eerste het 25 jarige bestaan van het album ‘Horrorscope’ en ten tweede de dertigste verjaardag van het geweldige debuut ‘Feel the Fire’ welke allebei integraal zijn gespeeld en opgenomen in Duitsland (Oberhausen). Het land waar de gekte tijdens de ‘Metal Hammer Roadshow’ (Anthrax, Overkill en Agent Steel) voor Overkill begon volgens zanger Bobby ‘Blitz’ Ellsworth. Helaas zijn de DVD beelden niet beschikbaar voor een review maar op deze CD versie is ook prima te horen dat het vuur tussen Overkill en onze Oosterburen nog lang niet is gedoofd.

Het publiek reageert zeer goed op het opzwepende gedrag en monologen van zanger Bobby die, het lijkt wel, zijn beste beentje voorzet. Maar ook de geweldig strakke en zuivere set die Overkill speelt draagt bij tot een sfeervolle publieksparticipatie. Het geeft Bobby, volgens eigen zeggen, in ieder geval een “Hard Fuckin’ Dick”.

Over songkeuze voor dit live album valt slechts op te merken dat het slotnummer van het debuut, de Dead Boys cover, Sonic Reducer’, is vervangen door de niet weg te denken Overkill kraker ‘(We don’t Care What You Say) Fuck You’ maar het geheel was wellicht wat leuker en authentieker geweest als beide songs acte de présence hadden gekregen. Verder krijg je als luisteraar twee compleet gespeelde Overkill platen met de technieken, bezetting (Eddy Garcia i.p.v. huidige drummer Jason Bittner) en gedrevenheid van nu en mede door de sfeer is dit een prachtig product voor je verzameling.

Ik geef geen cijfer voor deze live 2CD/DVD, maar zet ‘m gewoon naast de laatste release van Anthrax die je vorige maand al hebt aangeschaft. (Theo Wapenaar_

CD 1
01. Coma 5:36