One Tail, One Head Worlds Open, Worlds Collide

Ván Records

One Tail, One Head

Het eerste album van One Tail, One Head is ook direct het laatste. Dit klinkt raar, aangezien de band al 12 jaar bestaat. Toch is het zo. Sterker nog, je laatste kans om deze band te aanschouwen was afgelopen maand op tour met onder andere Taake. Deze niet bepaald productieve Noren uit Trondheim laten op de ‘Worlds Open, Worlds Collide’ plaat, via Terratur Posessions, horen waar ze toe in staat zijn (geweest).

Na 2 demos en 2 EPs sluiten de heren af met 45 minuten typisch One Tail, One Head. Primitieve black/death metal met veel sfeer is denk ik de beste omschrijving. Zeker live vond ik het zelf echt een belevenis om de primitieve energie van deze band te ervaren. In eerste instantie komt het op deze plaat niet direct over. Al is het de afwijkende productie waarbij de bas ver vooraan in de mix staat, de gitaar bijna clean is op de hele plaat en er veel dynamiek is tussen de nummers. Luisterbeurt na luisterbeurt geeft deze plaat steeds meer prijs, zoals de net niet kloppende ritmes in ‘Stellar Storms’ of het thrashy geluid in ‘Firebirds’ wat vorig jaar ook al als single uitgekomen is. De riffs kloppen, en langzaam vallen alle puzzelstukjes op hun plek, om met afsluiter ‘Summon Surreal Surrender’ nog één keer te laten horen wat ze in huis heeft.

Deze sferische, primitieve, energieke band is bijna niet op plaat te vatten, maar ik vermoed dat ze dat op ‘Worlds Open, Worlds Collide’ toch wel heel goed gelukt is. Daar waar je dit bij sommige bands als ondergeproduceerd en chaotisch zou wegzetten, is dit precies wat One Tail, One Head zo uniek maakt. Niet voor iedereen, maar ik ga deze band toch wel een beetje missen stiekem. Gelukkig kunnen we de heren nog aan het werk zien in bijvoorbeeld Darvaza, Vemod of Mare. (Koos van Marle)

80/100

01. Certainly Not 01:02
02. Arrival, Yet Again 03:47