Obliteration Cenotaph Obscure

Indie Recordings

Obliteration

Obliteration is geen band die aan de lopende band albums uitbrengt. Alweer 5 jaar zit er tussen de nieuwe telg en voorganger ‘Black Death Horizon’. Weer een nieuwe kans voor mensen om kennis te maken met deze Noorse heren want ik vermoed dat er nog steeds weinig mensen zijn die opveren bij het horen van de naam. De band maakt, zeker sinds het tweede album ‘Nekropsalms’ Autopsy-aandoende death/doom met wat meer nadruk op sfeer (meer nieuwe Autopsy a la ‘Macabre Eternal’ en ‘Headless Ritual’ dan ‘Mental Funeral’).

Ook het nieuwe schijfje laat al vrij snel horen waar de heren de mosterd vandaan halen. De band begint meteen met wat akkoorden maar barst pas echt los als die heerlijke moddervette riffs tevoorschijn komen. Het titelnummer gaat furieus van start waarna ‘Tumulus of Ancient Bones’ wat meer hangt op meeknikritmes. ‘Orb’ is een spookachtig instrumentaaltje en die sfeer wordt doorgezet in ‘Eldritch Summoning’. Maar al snel gaat de spookachtigheid overboord en wordt er flink doorgeragd door de band en voordat je het weet ben je na 8 minuten murwgebeukt met wat heerlijk riffwerk. ‘Detestation Rites’ begint met een ouderwetse drumroffel alsof het Slayer’s ‘Chemical Warfare’ gaat inzetten. Zo mooi is het ook weer niet, maar het nummer heeft een aantal heerlijke gitaarriffjes die het het beluisteren zeer de moeite waard maken. ‘Onto Damnation’ is het snelheidsduiveltje van het album. Ook ‘Charnel Plains’ is behoorlijk up-tempo. Wat dat betreft is duidelijk dat de band minder death/doomy is dan op de voorheen en is er nu meer plek voor flink doorstampen. Ook lekker.

Wat dat betreft zet Obliteration een logisch vervolg op ‘Black Death Horizon’ neer en is ‘Cenotaph Obscure’ wederom een geslaagd album te noemen. Voor mensen die wel wat nieuwere death met een scheut doom kunnen hebben, is deze plaat zeer aan te raden. Ze spelen ook op de pre-party van Eindhoven Metal Meeting dus dat is meteen een mooie kans om de band aan het werk te zien. (Thomas van Golen)

80/100

01. Cenotaph Obscure
02. Tumulus of Ancient Bones