Napalm Death Coded Smears and More Uncommon Slurs

Century Media Records

Napalm Death

Napalm Death staat vooral bekend als een van de pioniers in het grindcore genre. De band bracht sinds 1981 talloze albums, Ep’s en split singles uit. Na het uitbrengen van het succesvolle album ‘Apex Predator - Easy Meat’ in 2015 en de compilatie CD ‘The Best of Napalm Death’ via Earache Records een jaar later komt de band opnieuw met een compilatie album. ‘Coded Smears and More Uncommon Slurs’ bevat exclusieve nummers uit de periode 2004-2016 (The “Century Media Years” so far…). Het album verschijnt op 30 maart via Century Media Records.

Maar liefst 31 nummers telt deze verzamelaar, die verkrijgbaar is als dubbel CD en dubbel LP. De nummers zijn veelal bonus tracks van releases die in sommige gevallen alleen op Japanse persingen voorkomen, B-kanten en nummers die eerder uitgebracht zijn op splits. Hoewel Napalm Death bekend staat om de vaak korte, snauwende songs brengt deze compilatie zo’n 90 minuten aan grindcore / death metal.

Het meest recente nummer is ‘Oh so Pseudo’ dat als bonustrack op het laatste album verscheen en de Gepøpel cover ’Paracide’ van datzelfde album maar verder duiken we terug in de historie. Met supersnelle en brute nummers als ‘Call That an Option?’ of het trage, en meer op death metal geïnspireerde, ‘Atheist Runt’ krijgen we stuk voor stuk nummers voorgeschoteld die Napalm Death waardig zijn. Neem daarbij covers als ‘Lifeline’ van Sacrilege en je hebt een totaal beeld van wat de band te bieden heeft op deze compilatie.

‘Coded Smears and More Uncommon Slurs’ is een welkome compilatie, een die de gemiddelde Napalm Death fan eigenlijk niet kan laten liggen. (Erik van Dijk)

80/100

Disc 1