Mordancy The Anthology 1989-1993

Headbangers Records

Mordancy

De titel van deze CD die onlangs is uitgekomen via het inmiddels roemruchte Tilburgse Headbangers Records spreekt natuurlijk boekdelen: het is een bloemlezing van het werk van het Terneuzense Mordancy. Alleen heb ik wel wat kanttekeningen bij deze titel want de groep werd pas in 1991 opgericht (dat staat ook op de foto van de biografie die in het CD boekje staat) en de opnames die op deze verzamelaar staan stammen uit de jaren ’91, ’92 en ’93.

Waar die jaartal aanduiding van 1989 dan ook vandaan komt is mij een raadsel. Tel daarbij op dat de ‘The Progressive Downfall’ EP uit 1993 hier mist en dan heb je het gevoel dat er één en ander niet helemaal klopt en dat is jammer. Begrijp me echter niet verkeerd: ik ben zeer content met deze uitgave! Ik moet namelijk opbiechten dat de ‘Mortals Slow Decline’ demo uit 1992 al een behoorlijke tijd op mijn verlanglijstje stond. De originele cassette heb ik nog nooit vast mogen houden, maar deze verzamelaar is natuurlijk een prima alternatief.

Deze CD is in 3 delen gesplitst: deel 1 is de reeds genoemde ‘Mortals Slow Decline’ demo, vervolgens krijgen we op deel 2 een tweetal live nummers (waaronder een medley van Prong nummers) uit 1991 voorgeschoteld en het laatste deel betreft een rehearsal die in 1993 plaatsvond en 3 nummers herbergt. De nummers van de ‘The Progressive Downfall’ EP stonden trouwens gewoon op de enige demo van Mordancy, dus ik heb toch uiteindelijk het gevoel dat de boel compleet is. Met name de ‘Mortals Slow Decline’ nummers zijn het aanhoren meer dan waard. Zeeland anno begin jaren 90 was natuurlijk “the place to be” en een broedplaats voor talent met unieke groepen als Burial, Polluted Inheritance, Gorefest, Lycantrope, Mindlink, Sjolmord en Paralysis en dit Mordancy paste daar naadloos tussen met haar eigen interpretatie van het deathrash genre. Hun muziek klinkt 26 jaar na dato nog steeds relevant.

Mordancy zanger Angelo de Bruijn kwamen we overigens recentelijk nog tegen op Bullcreek’s ‘Osschaert’ CD (2017), maar die band heeft helaas de pijp aan Maarten gegeven. Complimenten aan Headbangers Records dat zij dit stukje Zeeuwse historie geconverteerd en geëmulgeerd hebben zodat ook toekomstige generaties hier nog veel plezier van kunnen hebben (Virginkiller).

75/100

01. Macabre Justice
02. White Magic's Kin