Ministry AmeriKKKant

Nuclear Blast Records

Ministry

Afgelopen maand is er een nieuw album verschenen van de industrial metal band Ministry, het eerste voor Nuclear Blast Records en het album heeft de titel 'Amerikkkant' meegekregen. Ministry bestaat inmiddels ruim 35 jaar en de grote doorbraak kwam echter pas in 1992 met het vijfde album 'Psalm 69' met daarop de bescheiden hits "Jesus Built My Hotrod", "N.W.O." en "Just One Fix". De band heeft de afgelopen 10 jaar vele ups en downs meegemaakt. Zo werd in 2007 na de dood van bassist Paul Raven door frontman Al Jourgensen aangekondigd dat Ministry zou gaan stoppen en dat er nog één laatste album zou verschijnen, getiteld ‘The Last Sucker’.

Vervolgens verscheen in 2012 als een donderslag bij heldere hemel een nieuw album, getiteld ‘Relapse’, waarop Al zijn zich onder meer boos maakt over drugs en alcohol verslavingen, (iets waar hij overigens zelf ook bijna aan onderdoor ging) . Eind 2012 dook Al samen met gitarist Mike Scaccia opnieuw de studio in voor de opnames van een nieuw album, echter drie dagen na het afronden van de nieuwe songs sloeg het noodlot opnieuw toe. Tijdens het optreden van zijn andere band Rigor Mortis stierf gitarist Mike Scaccia door een hartaanval op het podium. Het album wordt vervolgens nog wel afgemaakt, maar opnieuw besluit Al om de stekker eruit te trekken.

Met de komst van president Trump in 2017 heeft Al echter voldoende materiaal verzameld om tegenaan te schoppen dat geresulteerd heeft in negen nieuwe songs. Volgens Jourgensen is het echter te makkelijk om Trump af te branden, maar het is de vraag aan iedere Amerikaan om een spiegel voor te houden en zich af te vragen, “is dit werkelijk wie ik wil zijn” en dan doelt hij natuurlijk voornamelijk op de Trump stemmers. Daarnaast maakt Al zich vooral boos over de normen en waarden van de gemiddelde Amerikaan. Het album gaat van start met een wat langdradig intro in de vorm van “I Know Words” en gaat vervolgens naadloos over in “Twilight Zone“, een wat logge song voorzien van slepende riffs. De song is verder voorzien van de nodige samples en vervormde zangpartijen maar mede door de wat slome drumpartijen komt de song maar moeilijk op gang.

Tijdens “Victims Of A Clown” gaat het tempo dan wel wat omhoog, maar tot een echt hoogtepunt komt het nog niet. “TV5/4Chan“ is slechts een korte aaneenschakeling van geluidsfragmenten van nog geen minuut. Het is tijdens “We're Tired Of It” dat ik iets van het oude Ministry terug hoor, de song is heerlijk uptempo en voorzien van thrasy gitaarwerk waarbij de zangpartijen worden vertolkt door Fear Factory frontman Burton C. Bell. Ook tijdens “Wargasm” wordt het gaspedaal nog eens ingetrapt en zijn de gesproken teksten opnieuw van Burton C. Bell. “Antifa” begint langzaam, maar na de eerste minuut klinkt het oude Ministry weer uit de speakers. Het voorlaatste “Game Over” is vervolgens opnieuw een aaneenschakeling van samples die ondersteund worden door enkele gitaarriffs en wat sporadische zangpartijen. Het trage “AmeriKKKant” sluit vervolgens het album af.

Ondank dat er enkele redelijke songs op het album staan moet ik toegeven dat ik meer van deze release had verwacht. Het album bevat geen hoogvliegers en de nummers zijn zeker niet vernieuwend te noemen. Het alweer viertiende album van de band zal dan ook zeker niet de boeken ingaan als een hoogvlieger. Later dit jaar zal de band nog wel op een aantal festivals live aan het werk te zien zijn, maar wat mij betreft laten ze deze release links liggen. (Eus Straver)

59/100

01. I Know Words
02. Twilight Zone