Michael Romeo War Of The Worlds part 1

Mascot Records

Michael Romeo

Meestergitarist Michael Romeo, vooral bekend als band brein van de prog grootheden Symphony X laat deze reis van zich horen met zijn solo project. In 18 maanden heeft hij het voor elkaar gekregen om een plaat vol symfonische power metal en filmmuziek (invloeden van o.a Bernard Herrmann, John Williams) te fabriceren. Op deze plaat werkt hij niet met zijn Symphony X maatjes maar wordt hij bijgestaan door zanger Rick Castellano, bassist John DeServio (Black label Society) en drummer John Macaluso (Labyrinth).

De plaat start met het nummer ‘Introduction’ waar meteen de filmmuziek een belangrijke rol heeft. Wat volgt zijn stevig metalen composities in de vorm van ‘Fear The Unknown’ en ‘Black’ met felle riffs, stevig dubbel bas werk en een donkere bombast. Dream Theater komt hier compositorisch gezien met enige regelmaat om de hoek kijken. ‘Black’ gaat na een orkestraal eind over in ‘Fucking Robots’, meest opvallende track vanwege de aanwezige electro geluidseffecten. ‘Djinn’ vervolgt deze weg maar klinkt daarentegen heel oosters. Ook is hier een grote rol voor zanger Rick Castellano, die laat in dit nummer met zijn stevige uithalen horen een prima zanger te zijn. ‘Believe’ is dan weer een balladachtig nummer waar alle eerder genoemde elementen samen worden gevoegd. ‘Oblivion’ is een meer standaard bombastisch power metal nummer. Voor het eind van de plaat is er een rustpuntje bewaard: ‘Constellations’ met een hoofdrol voor het toetsenwerk en ook Michael Romeo laat nog een keer horen waar hij goed in is.

Met dit ‘War Of The Worlds’ laat Romeo merken een fantastische componist te zijn. Het is geen standaard vervolg of herhalingsoefening van Symphony X. Hij experimenteert hier met andere invloeden (‘Fucking Robots’, ‘Djinn’), al had dat best wat meer gemogen. Al met al zijn de composities met een duur tussen de 3 en 8,5 minuut stuk voor stuk interessant en is er voor de musici genoeg ruimte om te laten horen wat ze kunnen. Deel 2 van dit ‘War Of The Worlds’ is al in de maak. Hopelijk heeft de bezige gitarist dan ook weer tijd en inspiratie voor een nieuwe plaat van zijn hoofdband Symphony X! (Nick de Vet)

85/100

01. Introduction 03:41
02. Fear the Unknown 04:20