Metal Church Damned If You Do

Nuclear Blast Records

Metal Church

Metal Church maakte in de jaren ’80 furore met het gelijknamige debuut album en de opvolger ‘The Dark’. Na het vertrek van David Wayne (R.I.P. 2005) was daar Mike Howe, die eigenlijk als enige zanger in de voetsporen mag treden van David. Terecht zijn veel fans van Metal Church blij dat Mike Howe weer terug is. In 2016 kwam met ‘XI’ het eerste resultaat van deze vernieuwd samenwerking en op 7 december verschijnt met ‘Damned If You Do’ het vervolg via Nuclear Blast Records.

Het heeft geen enkele zin dit album te vergelijken met de eerste twee klassiekers of zelfs met het eerste Howe album ‘Blessing in Disguise’. Wanneer we kijken naar de waslijst aan muzikanten die Kurdt Vanderhoof ter zijde hebben gestaan sinds het ontstaan in 1980 kunnen we stellen dat er geen sprake is van enige consistentie. ‘XI’ werd redelijk tot goed ontvangen en luisterend naar de opening track ‘Damned If You Do’ gaat Metal Church voort op de ingeslagen weg.

‘Damned If You Do’ is een lekkere opener met lekkere rauwe vocalen van Mike Howe, het wat populair klinkende refreintje nemen we maar voor lief. ‘The Black Things’ kenmerkt zich door fijn solowerk, is verder lekker up-tempo en luistert lekker weg. Bij nummers als ‘Revolution Underway’ zakt het tempo wat en krijgen we het eerste rustpuntje op het album. Weliswaar een lekkere song maar ondergetekende springt echt van zijn stoel bij nummers als ‘Rot Away’ of afsluiter ‘The War Electric’.

‘Damned If You Do’ is een lekker album en liefhebbers van de band zouden dit album blind kunnen aanschaffen. Hoewel er nog geen live shows bekend gemaakt zijn zullen de heren ongetwijfeld Europa aandoen, ik kijk er naar uit. (Erik van Dijk)

85/100

01. Damned If You Do 04:35
02. The Black Things 05:16