Metal Allegiance Volume II - Power Drunk Majesty

Nuclear Blast Records

Metal Allegiance

Wat in 2014 begon als een metal feest op het podium kreeg in 2015 vervolg het een gelijknamige debuut album ‘Metal Allegiance’. In 2016 verscheen er nog een EP en op 7 september brengt Nuclear Blast Records het vervolg met een tweede album genaamd ‘Volume II - Power Drunk Majesty’. Thrash metal is het recept, en dat kan ook haast niet anders met mannen als David Ellefson en Alex Skolnick in de gelederen. Het feest dat de Metal Allegiance compleet maakt zijn de namen uit de metal wereld die de vocalen voor hun rekening nemen. Met een van de beste metal drummers in Mike Portnoy achter de drumkit staat er een solide basis.

Natuurlijk komen er bij een project als dit als eerste zangers uit het thrash metal genre in je op, maar zoals blijkt uit het openingsnummer ‘The Accuser’ komen ook vocalisten uit andere genres aan bod. Zo krijgen we in het eerste nummer te maken met death metal vocalist Trevor Strnad (The Black Dahlia Murder). Een lekker thrash nummer waarbij de power drums van Portnoy de aandacht trekken, Trevor Strnad doet een poging zijn brute vocalen om te buigen in een meer voor het genre geschikt geluid en dat gaat hem goed af. Armored Saint zanger John Bush mag opdraven in het nummer ‘Bound by Silence’. Bush, ooit gevraagd voor Metallica, doet een aardige duit in het zakje in verder vrij eenvoudig (lees saai) nummer. ’Mother of Sin’ is een heerlijk up-tempo nummer met Bobby "Blitz" Ellsworth als de vocalist. Wat een geweldige zanger blijft de inmiddels 59 jarige Overkill frontman en ook dit nummer staat als een huis en is een van de betere op het album.

Een andere opvallende gastzanger op het album is Johan Hegg. De Amon Amarth zanger is duidelijk beperkter in zijn vocalen dan Trevor Strnad in het openingsnummer en dit nummer komt dan ook niet geheel uit de verf. Nee, dan luisteren we liever naar ‘Liars & Thieves’ met Mastodon’s Troy Sanders. Een nummer met een lekkere zware riff, sterke vocalen maar de tempoversnelling naar het einde toe maakt het nummer. Mark Osegueda (Death Angel) krijgt op dit album 2 nummers in te zingen en Mark maakt duidelijk dat zijn vocalen een nummer kunnen versterken. het nummer ‘Impulse Control’ knalt er lekker in, en is het betere van de twee songs met Mark. Het slotstuk is voor onze eigen Floor Jansen. De Nightwish zangeres mag haar visite kaartje afgeven in het nummer

‘Power Drunk Majesty (Part II)’ en in alle eerlijkheid, niet onaardig. Floor weet met haar overweldigende vocalen enigszins indruk te maken in het nummer in het verder wat matte nummer.
Origineel? Qua muziek zeker niet. Met regelmaat hoor je riffs voorbij komen waarbij je denkt: waar heb ik dit eerder gehoord? Vermakelijk is het wel om al die vocalisten voorbij te horen komen en wat dit project echt staande houdt zijn de belachelijk sterke drums van Mike Portnoy. (Erik van Dijk).

72/100

01. The Accuser 06:16
02. Bound by Silence 04:57