Mantar The Modern Art of Setting Ablaze

Nuclear Blast Records

Mantar

Het Duitse Mantar bestaat uit drummer / zanger Erinc Sakarya en zanger / gitarist Hanno Klaenhardt en is ontstaan in 2012. De debuut plaat ‘Death by Burning’ verscheen in 2014 via Svart Records, een album dat zich muzikaal in de sludge metal richting bevindt. Voor het tweede album ‘Ode to the Flame’ werd er getekend bij Nuclear Blast Records. Een muzikale wijziging werd doorgevoerd die een meer donkere kant van het tweetal belichtte. Het derde album, ‘The Modern Art of Setting Ablaze’, verschijnt op 24 augustus.

De muzikale koers wordt op dit album voortgezet, zonder direct met de term black metal te willen strooien, zijn er wel duidelijke raakvlakken met het genre. De riffs blijven eenvoudig, ietwat catchy en met invloeden uit de punk. Een nummer als ‘Seek + Forget’ geeft weer wat het idee is, met zwartgallige vocalen van Hanno, een lekkere wat swingende riff en solide drumwerk krijgen we een nummer dat lekker weg luistert en waarbij stilzitten geen optie is. Ook ‘Taurus’ is zo’n nummer, lekkere bijna dansbare muziek met een catchy refrein. Een nummer dat duidelijk te licht is om simpelweg in het hokje van black metal te plaatsen.

Een opvallend nummer is ‘Eternal Return’, een nummer met fijne tempowisselingen en een lekker rollende gitaarriff in de up-tempo stukken waarbij de sludge / punk invloeden de boventoon voeren. Volgens het label brengt Mantra black metal en dat hoor ik niet terug, sporen wellicht maar black nee. De band heeft een eigen geluid dat vooral energiek klinkt. Een van mijn favorieten is ongetwijfeld ‘Obey the Obscene’, als we het dan toch moeten zoeken in in het zwarte genre dan is dit een lekker black ’n roll nummer. Simpele, doch pakkende riffs, lekker up-tempo en met smerige vocalen.

Mantra heeft met het derde album ‘The Modern Art of Setting Ablaze’ een donkerder album gebracht dan we voorheen van hen gewend waren. Het tweetal weet een eigen geluid te brengen, sludge / punk met een zwart randje, een album dat vooral lekker weg luistert. (Erik van Dijk)

82/100

01. The Knowing 01:50
02. Age of the Absurd 03:40