Lucifer Lucifer II

Century Media Records

Lucifer

Lucifer is een band die zijn oorsprong kent in Berlijn. Het geesteskind van zangeres Johanna Sadonis (ex-The Oath) kreeg in 2014 voeten aan de aarde toen zij samen met ex-Cathedral gitarist Gaz Jennings besloot om haar psychedelische rock ’n roll hersenspinsel vorm te geven. Voorafgaand aan het eerste volledige album kwamen er eerst twee singles uit en daarna de full-length, simpelweg ‘Lucifer I’ genaamd. Deze plaat werd internationaal goed ontvangen, maar tot een echte doorbraak heeft het niet geleid. In 2016 is Gaz gestopt met het project en was het einde van Lucifer bijna in zicht.

Gelukkig voor ons is Johanna op zoek gegaan naar een nieuwe “partner in crime” en dit is niemand minder geworden dan drummer Nicke Andersson die onder andere bekend is van Entombed, The Hellacopters en Imperial State Electric. De gezamenlijke vriend en gitarist, Robin Tidebrink maakt het vaste Lucifer trio compleet. Voor de live optredens wordt er nog gebruik gemaakt van Martin Nordin (gitaar) en Alexander Mayr (bass). Alle instrumenten op het nieuwe album zijn overigens ingespeeld door Nicke.

Het nieuwe album heet zeer toepasselijk ‘Lucifer II’, en gaat door waar nummer I gestopt was. Dus wederom psychedelische rock ‘n roll met een occulte rand maar in tegenstelling tot het debuut album ligt de sound nu veel dichter bij de 60ties en 70ties dan het vorige album. De vorige plaat had af en toe toch nog een echt metal touch, maar dat is hier geheel verdwenen. Is dat erg? Nee, helemaal niet zelfs. Ik heb het gevoel dat op deze tweede plaat veel meer de sound heeft gekregen die Johanna al zocht vanaf de start van het project. Het zit ook niet alleen in de sound, die overigens geweldig is, maar ook in de songwriting. De nummers zijn stuk voor stuk van hoog niveau en alles wat de psychedelische occulte rock ’n roll van de 60/70ties zo verrekte interessant maakte zit hier ook in.

Lucifer heeft veel raakvlakken met Deep Purple, Steppenwolf en Coven maar vooral met Black Sabbath. Van de wat recentere bands zou ik The Devil’s Blood willen noemen die toch wel een beetje aan de wieg stonden van de revival van de occult rock. En bedenk dan die geweldige power house stem van Johanna eroverheen; om rillingen van te krijgen. De productie is ook van zeer hoge kwaliteit. Alles klinkt alsof het analoog is opgenomen in de oude tijden en is afgemixed in deze tijd. Geen distortion maar een dikke fuzz, een lekker knorrende bas en een drumstel waarvan je de ketels en de varkensblaas vellen nog kan horen. Lekker old school dus. Het openingsnummer, en tevens eerste single van de band, staat meteen als een huis en dan heb je ‘het mooiste nog lang niet gehoord. ‘Dreamer’, ‘Reaper’, ‘On Your Heals’, ‘Before the Sun’, het zijn stuk voor stuk allemaal knallers. Ik vind de plaat bij elke draaibeurt beter worden en de details springer er dan ook steeds meer uit.

Century Media Records heeft er slim aan gedaan deze band op te pikken want ik voorzie, in deze samenstelling, een grote toekomst voor deze band. Alles klopt gewoon, en ook al is het verre van origineel, de uitvoering is zeer geslaagd, knappe plaat. (Remco Kreft)

90/100

01. California Son
02. Dreamer