Leader of Down Cascade Into Chaos

Cleopatra Records

Leader of Down

Leader of Down is het geesteskind van voormalig Motörhead gitarist Würzel en bassist Tim Atkinson. De band werd in 2008 geformeerd en de heren doken de studio in en schreven een album. De band kreeg medewerking van verschillende artiesten waaronder namen als Steve Clarke, Alex Ward en de gast zangers Whitfield Crane en Matt Baker. Na het tragische overlijden van Würzel in 2011 besloot de band door te gaan met als resultaat ‘Cascade Into Chaos’ dat verscheen via Cleopatra Records.

Onder de nummers is een remake van een song van Würzel’s soloalbum ‘People Say I’m Crazy’ en dat is het nummer dat het album opent. De vocalen zijn hier van niemand minder dan Lemmy Kilmister en alleen dat maakt de opener ‘Paradise Turned Into Dust’ al uniek. Een lekker en stevig rockend nummer met de zo herkenbare zang van de in 2015 overleden Motörhead frontman. Met titelnummer ‘Cascade Into Chaos’ rockt het lekker door al zorgt de zang in dit nummer er wel voor dat het nummer wat populair overkomt, en dan vooral in de refreinen.

Niet alles is even goed, wanneer je luistert naar een nummer als ‘Serial Killjoy’ met de vele vocale herhalingen wordt toch even ruw terug op teruggeworpen op aarde. Gelukkig is het overige werk meer dan de moeite waard en heeft een en ander een nostalgische waarde als fan van Motörhead want behalve wijlen Würzel is er naast de inzet van Mr. Kilmister ook nog een nummer, ‘Snakebite’, waarop Fast Eddie Clarke zowel zang als gitaar voor zijn rekening neemt, daarnaast neemt Phil Campbell een solo voor zijn rekening in ‘Children of Disease’. Afsluiter ‘Laugh at the Devil’ is de onbetwiste favoriet met de inzet van zowel Lemmy als Fast Eddie Clarke.

‘Cascade Into Chaos’ is een lekker rockend album met een vooral hoge nostalgische waarde en voor liefhebbers van Motörhead een “must have”. (Erik van Dijk)

77/100

01. Paradise Turned Into Dust ( Lemmy vocals, additional bass Tim Atkinson)