Krisiun Sourge of the Enthroned

Century Media Records

Krisiun

De Braziliaanse brutal death metal koningen zijn weer terug. Het hyper speed blast trio Krisiun komt alweer met hun elfde album en heeft de titel ‘Sourge of the Enthroned’ meegekregen. Na het iets wat matig ontvangen album, en veel tragere, ‘Forged in Fury’, is Krisiun duidelijk terug om orde op zaken te stellen. ‘Forged in Fury’ was een éénmalige afwijking van het kneiter harde pad wat de band sinds 1990 heeft geplaveid. De band zegt nog 100% achter die plaat te staan, en laten we wel wezen; het was geen slechte plaat, maar de fans verwachten een orkaan zoals alleen deze broeders kunnen creëren.

Al vanaf het eerste album, ‘Black Forced Domain’, heeft de band een stijgende en steeds brutere lijn ingezet, met als absoluut hoogtepunt ‘Conquerors of Armageddon’ uit 2000. De lijn en kwaliteit van dit album werd aangehouden maar niet overtroffen tot de absolute Krisiun klapper uit 2008: ‘The Southern Storm’.

Ditmaal geen lange nummers meer, geen gas terug, maar gewoon het oude vertrouwde Krisiun. Waar het vorige album bijna een uur aantikte is het nieuwe album binnen 38 minuten voorbij. Het album staat boordevol chaotische leads en riffs zoals alleen Moyses die kan schrijven, en zijn broer Max blast weer op maximale snelheid alles aan elkaar. De herkenbare strot van Alex, die een beetje klinkt als de death metal equivalent van Lemmy, klinkt super bruut en vertrouwd. Eigenlijk wordt in het opening / titelnummer het hele verhaal van de plaat al verteld. ‘Forged in Fury’ was leuk, maar dit is Krisiun. Er zullen vast weer mensen zijn die het weinig vernieuwend vinden, en dat is ook zo. Maar als je al sinds 1990 deze kwaliteit kan brengen en onvermoeibaar de wereld door toert, dan nemen wij daar onze pet voor af. Luisteren naar het typische staccato mokerwerk van de band in ‘Demonic III’, of de zieke brute riffs in ‘A Thousand Graves’ en je begrijpt wat we bedoelen. De plaat is wederom geproduceerd door “good old” Andy Classen en geeft Krisiun hun dikke vertrouwde geluid terug.

Dit is zeker één van de betere Krisiun platen van de laatste 10 jaar. Op deze manier mogen ze nog jaren doortimmeren. Gewoon kopen die plaat! (Remco Kreft)

82/100

01. Scourge of the Enthroned (5:54)