Kosmogyr Eviternity

Flowing Downward

Kosmogyr

Kosmogyr is een black metal project bestaande uit de Amerikaan Ivan Belcic (zang en drum programmering) en de Chinese gitarist / bassist Xander Cheng. De twee kennen elkaar van de tijd dat zij samen in Shanghai woonden maar de muzikale samenwerking ontstond pas nadat Ivan naar Praag verhuisd was. In 2017 verscheen de single ‘Quiescent’ en deze krijgt opvolging middels de debuutplaat ‘Eviternity’ welke op 30 maart verschijnt via het label Flowing Downward.

Het album is tot stand gekomen zonder dat beide heren elkaar tussendoor hebben ontmoet, de bestanden en ideeën werden digitaal over en weer gezonden en hebben uiteindelijk een resultaat opgeleverd dat meer dan de moeite waard is om te beluisteren. Muzikaal is het black metal zoals wij dat kennen uit de jaren ’90 met voorgeprogrammeerde drumpartijen, grauwe vocalen, snel en melodieus gitaarwerk. Hoewel echte drums mijn voorkeur genieten klinken de drums, voor zover mogelijk natuurlijk en is dit geen storende factor.

De composities zijn over het algemeen vrij lang maar weten door de verschillende wendingen de aandacht vast te houden. Een nummer als ‘The Wane’ is snel en boet nagenoeg nergens aan tempo in door de drums die eenzelfde tempo vasthouden. De variatie komt vooral van de vocalen en het melodieuze gitaarwerk. Een van de betere nummers is titelnummer ‘Eviternity’, een nummer waar wat meer tempowisselingen inzitten waardoor het gitaarwerk en de vocalen optimaal tot zijn recht kunnen komen. Voor de overige nummers wordt het concept voor de compositie vastgehouden en verrast het muzikaal niet, op zich geen probleem maar voorspelbaar wordt het allemaal wel.

Kosmogyr brengt met Eviternity een verdienstelijke debuutplaat, solide zonder te verrassen. (Erik van Dijk)

70/100

01. Sui Generis