Kataklysm Meditations

Nuclear Blast Records

Kataklysm

We hebben er drie jaar op moeten wachten, maar eindelijk is er dan het nieuwe album van Kataklysm, hun dertiende inmiddels alweer. De band bestaat inmiddels al meer dan 25 jaar en levert een constante kwaliteit van brute death metal af. Dat is met deze nieuwe plaat zeker niet anders, deze is misschien nog wel meer gevarieerder en divers, maar nog steeds enorm bruut.

Opener ‘Guillotine’ hakt er meteen genadeloos bruut in en laat er geen twijfel over bestaan, dit is Kataklysm! ‘Outsider’ is een meer melodieus en dynamisch nummer, zonder af te zwakken, wat meteen de diversiteit van de band toont. Een van de hoogtepunten is toch wel ‘Born To Kill And Destined To Die’, wat geweldig gitaarwerk bevat van JF Dagenais. Deze was overigens met nieuwste bandlid drummer Oli Beaudoin verantwoordelijk voor de opnames, diep in de Canadese bossen in de studio gebouwd speciaal voor JF’s opnames. Voor de productie was deze keer Jay Ruston aangetrokken die normaal met bands als Stone Sour en Anthrax werkt, wat wellicht voor een iets andere sound heeft gezorgd, maar zeker niet minder vet! Ook de hoes is weer een kunstwerk op zich, ontworpen door kunstenares Suzy Lacono.

Op dit album zijn de hyperblasts veel minder aanwezig, maar daarmee is de muziek niet minder bruut. Keiharde en snellere nummers als ‘In Limbic Resonance’ worden afgewisseld met tragere en heavy nummers als ‘What Doesn’t Break Doesn’t Heal’. In sommige nummers herken je wat (oude) Sepultura, en in andere wat meer Kreator, maar desondanks blijft Kataklysm een uniek geluid en eigen sound houden. De band bestaat heden ten dage uit oudgedienden JF Dagenais op gitaar en Maurizio Lacono op zang, en nieuwe(re) leden Stephane Barbe op bass en Oli Beaudoin op drums.

Kataklysm levert met hun nieuwste worp een geweldig divers en goed album af. Pareltjes als ‘And Then I Saw Blood’, ‘Born To Kill And Destined To Die’ en ‘Bend The Arc, Cut The Cord’, zullen de oude fans zeker niet teleurstellen, en vast ook nieuwe opleveren. De mannen hebben met ‘Meditations’ weer een topplaat toegevoegd aan de discografie van Kataklysm. (Kees Schijven)

85/100

01. Guillotine 2:56
02. Outsider 3:57