Johansson & Speckmann  From the Mouth of Madness

Soulseller Records

Johansson & Speckmann

De Zweed Rogga Johansson en de tegenwoordig in Tsjechië wonende Amerikaan Paul Speckmann krijgen er gewoonweg geen genoeg van. Rogga Johansson speelt in maar liefst veertien bands (o.a. Paganizer, Megascavenger, Revolting, Ribspreader) en Paul Speckmann doet het iets rustiger aan en speelt in drie bands naast zijn nummer 1 band Master (Cadaveric Poison en Death Strike). ‘From the Mouth of Madness' is het vierde album van Johansson & Speckmann. Het side project is opgericht in 2013 en wordt gecomplementeerd door de Noorse drummer Brynjar Helgetu, ook al een muzikale veelvraat en de Zweedse gitarist Kjetil Lynghaug. Het album verschijnt op 30 maart via het Nederlandse Soulseller Records.

Het album opent opvallend kalm met ‘The Demons Night’, een wat rustig intro, loodzwaar en traag, dat na de brul van Paul Speckmann van tempo versnelt. Het mag geen verrassing zijn dat old school death metal hier het recept is. De verschillende tempowisselingen en de zo herkenbare en smerige vocalen van heer Speckmann zorgen ervoor dat het nummer een lekkere opener is. Ook opvolger ‘Is This Just Virtual?’ opent rustig en biedt zelfs ruimte voor een gitaarsolo. Het vervolg van het nummer is mid-tempo met zware en trage tussen stukken. Een nummer dat eigenlijk niet veel om het lijf heeft en wat saai aandoet.

Eigenlijk zijn er geen verrassingen op dit album, de vocalen van Speckmann klinken zoals ze al jaren doen en de basis is muziek zoals we al vele jaren van hem gewend zijn. Het hoeft ook niet allemaal even spectaculair te zijn, dat wat de heren op dit album brengen is niet vernieuwend maar luistert lekker weg en is even herkenbaar als vermakelijk. Opvallende nummers die net iets meer brengen dan de overige zijn ‘Heal the Strain’, waarbij de sterke gitaarriff opvalt of het lekkere up-tempo nummer ‘The Fallen Angel’, waarbij al weer de gitaarpartij onderscheidend is. Afgesloten wordt er met ‘Kill and Kill’, waar gitarist Kjetil Lynghaug weer de ruimte krijgt om te soleren.

Johansson & Speckmann brengen met ‘From the Mouth of Madness' geen verrassing maar een album dat voortborduurt op dat wat de heren al jaren lang doen en dat is old school death metal brengen. Liefhebbers van het genre hunnen hier wel wat mee. (Erik van Dijk)

73/100

01. The Demons Night
02. Is This Just Virtual?