Izegrim Beheaded By Trust

Eigen beheer

Izegrim

Het Zutphense Izegrim is een band die zich door de jaren is blijven ontwikkelen. Natuurlijk was in de oorsprong de basis thrash metal en veranderde dit later naar het hedendaagse death metal genre maar ook binnen het genre is er een duidelijke evolutie gaande. Het laatste album ‘The Ferryman's End’, dat alweer uit maart 2016 stamt, was een stuk eenvoudiger in opbouw dan voorganger ‘Congress of the Insane' uit 2013 waarmee Izegrim duidelijk een stap maakte in de songwriting. Twee jaar hebben we dus geen nieuw materiaal meer gehoord van de band en daar brengt Izegrim persoonlijk verandering in. De band brengt op 23 maart de EP ‘Beheaded By Trust’ uit en deze EP verschijnt in eigen beheer, iets dat overigens geen consquenties heeft voor de samenwerking met Listenable Records.

Opener is het titelnummer ‘Beheaded By Trust’ en wat in dit nummer onmiddellijk opvalt zijn de vocalen. Deze klinken soms zo bruut en laag dat ik me even afvraag of Marloes Voskuil hiervoor verantwoordelijk voor is. Muzikaal is het nummer ook een stuk bruter dan we gewend zijn. Sterk gitaarwerk maar het is vooral drummer Ivo Maarhuis die in de snelle stukken excelleert. Bij het nummer ’Stain In The Bloodline’ gaat het tempo weer wat naar beneden. De smerige vocalen in sommige stukken zijn weer ijzingwekkend, het gitaarspel valt in dit nummer bijzonder op. ’Retraumatized’ is een stevige beuker met verschillende tempowisselingen. De snelle stukken zijn bruut, de wat langzamere stukken subtiel en geven ruimte voor een gitaarsolo. Afsluiter ‘Warmonger II’ is een wat groovende death metal song met verschillende tempo's. Behalve dat Marloes hier weer sterke en wisselende vocalen brengt, is hier het gitaar en solowerk van Jeroen en Bart dat sterk voor de dag komt.

Izegrim laat weer van zich horen met de EP ‘Beheaded By Trust’, maar dat is niet enige. De band laat vooral horen in de breedte gegroeid te zijn en brengt met deze EP 4 sterke death metal songs. (Erik van Dijk)

85/100

01. Beheaded By Trust
02. Stain In The Bloodline