Iskandr Euprosopon

Eisenwald

Iskandr

Iskandr, het soloproject van O. (Lubbert Das, Galg, Turia), bracht twee jaar geleden een full-length (‘Heilig Land’) en een EP (‘de Zon’) uit, waarna het weer stil werd. Kennelijk was die tijd nodig om te sleutelen aan het tweede album, want nu verschijnt er ‘Euprosopon’, met als thema de onmogelijkheid van de ideale mens. Zware kost, verpakt onder een laag black metal.

Opener ‘Vlakte’ doet heel even Drudkh-achtig aan bij de eerste gitaaraanslagen. Als na twee minuten sessiedrummer M. van Fluisteraars eindelijk invalt, krijgen we een heerlijk stuwend nummer dat naarmate de minuten vorderen uitbarst in lekker hakkend drumwerk en kenmerkend gitaarwerk. ‘Regnum’ begint eveneens wat langzamer om pas na een climax uit te monden in hoger tempo. Het nummer duurt bijna 12 minuten maar nu moet gezegd worden dat 4 minuten aan het eind voornamelijk wat achtergrondgeluid bevat en zo de focus leggen op de eerste 8. Het nummer zit goed in elkaar, met meerdere logisch in elkaar overgaande tempowisselingen. ‘Verban’ klapt er meteen vol op en kan hier en daar aan Turia doen denken. Het nummer geeft goed gas, maar weet ook wat meer pauze in te lassen met wat mid-tempo werk waardoor de hoofden meteen kunnen mee schudden. Afsluiter ‘Heriwalt’ bevat veel akoestisch gitaarwerk wat het in deze setting goed doet.

De nieuwe plaat klinkt iets volwassener dan het debuut ‘Heilig Land’ en ook de productie is iets duidelijker, zonder meteen te zeggen dat het kraakhelder is. Maar bij deze muziek hoort een enigszins wazige productie. Het zorgt ervoor dat dit een album is dat goed weg luistert, maar alsnog meerdere luisterbeurten vergt om alle schoonheid prijs te geven. (Thomas van Golen)

80/100

01. Vlakte
02. Regnum