Ichor Hadal Ascending

Unholy Conspiracy Deathwork

Ichor

‘Hadal Ascending’ is het vierde album van de uit het Duitse Trier afkomstige death metal band Ichor en is ontstaan in 2008. De band bracht een jaar later de debuut plaat ‘The Siege’, een album dat een mix bracht tussen deathcore en death metal. Gelijdelijk aan verdween de deathcore en bleef er een uiterst lompe death metal variant over. ‘Hadal Ascending’ verschijnt op 7 december via Unholy Conspiracy Deathwork.

Het album opent met het nummer ‘Peridise or Perdition’ en direct weet je uit welk hout de band tegenwoordig gesneden is. De death metal klinkt uiterst lomp en traag met hier en daar een fijne tempo versnelling. Het gitaristen tandem, Daniel en Jo, zorgen voor melodische riffs en dito solo’s en zanger Eric Kuhnen brengt brute, soms wat eentonige vocalen. Tergend trage nummers als ‘Tales from the Depths’ , waarbij de drums een sterke rol hebben gekregen, trekken voorbij. Het symfonische intermezzo in het nummer is wellicht net iets te veel van het goede maar veder klinkt het nummer tof.

Met ‘Black Incantation’ gaat het tempo bij aanvang ineens flink omhoog en dat gaat de heren goed af. Het vervolg van het nummer is wederom traag en enigszins saai daar de gitaarlijn meegaat met de zanglijn, weinig verrassend. Lomp blijft toch wel het kernwoord, nummers als ‘A Glowing in the Dark’ en ‘Architect of the Portal’ zijn sterk, al krijg je bij meerdere luisterbeurten wel de indruk dat het allemaal wat veel van hetzelfde is. Desalniettemin is ‘Hadal Ascending’ best een fijn album, weinig verrassend maar dat mag. (Erik van Dijk)

70/100

01. Peridise or Perdition 04:01
02. Tales from the Depths 06:01