Heir Apparent The View From Below

No Remorse Records

Heir Apparent

Ineens is er dan een nieuw album van Heir Apparent, hun laatste ‘One Small Voice’ dateert al van 1989, maar met ‘The View From Below’ laat de band weten voorlopig er nog niet mee klaar te zijn en verre van afgeschreven is. Heir Apparent is opgericht in 1984 door gitarist Terry Gorle, en in 1985 werd de band getekend door Black Dragon Records. Een jaar later kwam hun debuut lp ‘Graceful Inheritance’ uit, wat nog steeds geldt als een klassieker in het genre.

Na wat veranderingen in de bezetting werd de band getekend door Metal Blade Records en bracht hun tweede plaat ‘One Small Voice’ uit. Maar een jaar later ging de band dan toch uit elkaar, en in 2000 was de reünie een feit op Wacken Open Air. Hierna volgden nog enkele festival optredens op onder andere Keep It True, Metal Assault en Up The Hammers in wisselende bezettingen. De huidige bezetting bestaat uit originele leden Terry Gorle op gitaar, Derek Peace op bas en Ray Schwartz op drums, aangevuld met Op Sakiya op keyboards en zanger Will Shaw. Deze line up is constant sinds 2015 en verantwoordelijk voor de nieuwe plaat. ‘The View From Below’ werd geproduceerd door Tom Hall (o.a. Queensryche), die ook hun eerste album ‘Graceful Inheritance’ deed, samen met de band.

Verwacht echter geen nieuwe ‘Graceful Inheritance’ de band nu speelt namelijk een stuk rustiger en progressiever, maar levert wel een kwaliteitsplaat af. Het album opent sterk met ‘Man In The Sky’, een redelijk pittig nummer waar ook een video single van is gemaakt. Wat opvalt is vooral de sterke zang van Will Shaw, en dat de heren nog steeds sterke progressieve nummers weten te pennen is ook wel duidelijk. Het album bevat vooral wat langere composities, op het heftige ‘Savior’ na dan, hier gaat de band stevig ouderwets tekeer. Gemiddeld duren de nummers rond de zes minuten, en valt er volop te genieten, al is het over het algemeen allemaal een stuk rustiger dan vroeger. Aan de kwaliteit mankeert het zeker niet, de band bestaat uit top muzikanten die weten waar ze mee bezig zijn. Vooral in de progressieve hoek zullen ze er veel fans mee winnen, fans van het oude werk kunnen beter eerst even luisteren naar deze nieuwe plaat. De muziek staat bol van geweldig gitaarwerk, maar het is vooral Will die excelleert, wat een geweldige zanger. De impact van vroeger heeft het niet meer, maar top prestaties worden er hier zeker geleverd! Dit kan zeker als een geslaagde comeback beschouwd worden. (Kees Schijven)

80/100

01. Man in the Sky (5:54)
02. The Door (5:50)