Hacavitz Nex Nihil

MAT Records

Hacavitz

Hacavitz leverde in het vorige decennium een drietal alles verschroeiende death-metal albums af die bijna tegen de war-metal aanleunden. Op de voorganger van het nieuwe album ‘Darkness Beyond’ ging het roer radicaal om en werd het meer black metal dat de klok sloeg. Met de nieuwste telg in de familie ‘Nex Nihil’ lijkt het alsof de Mexicanen een gulden middenweg hebben gevonden.

Opener ‘Grimmagia‘ laat horen dat het weer meer een kruising tussen de twee stijlen is geworden. De drums zijn weer duidelijker, gitaren wat lager en modderiger maar de riffjes lijken soms nog wel uit een andere dimensie te komen. ‘Nighte’ bevat veel blast-beats en overduidelijke black metal riffs met een soort van doodsmetaal-sausje eroverheen. ‘Relentless Sleep’ is een mid-tempo headbanger. ‘Perish’ zet weer de voet vol op het gaspedaal en walst over alles heen. Bij nummer 5, ‘Semen Nihil’ begint op te vallen dat er niet verschrikkelijk veel variatie in de band zit. De schreeuw van zanger Antimo Buonnano is redelijke een-dimensionaal, en ondanks dat het nummer wat meer groove en rockige stukken bevat, pakt het je niet zo vast als je zou willen. ‘Unconsecrate’ begint ook wat langzamer, en heeft nog wel even een blastmomentje in huis, maar is redelijk kalm. Geen wonder dat de laatste twee nummers staan aangemerkt als ‘radio push tracks’. Afsluiter ‘Rabid the Moon’ doet wat het moet doen en timmert nog een keer alles finaal aan gort. In dit nummer zitten zeker wat interessante riffjes, maar ze krijgen eigenlijk te weinig tijd en aankleding om het verschil te maken.

Het is niet slecht wat Hacavitz hier laat horen, maar het is ook gewoon niet zo spannend. Wil je je death en black metal graag geblenderd hebben? Dan is Hacavitz de goede oplossing daarvoor. (Thomas van Golen)

70/100

01. Grimmagia
02. Nighte