Gama Bomb Speed Between The Lines

AFM-Records

Gama Bomb

De Ierse thrashers van Gama Bomb hebben hun volgende hoofdstuk ook weer af, het zesde volledige album van de band. Al sinds hun oprichting in 2002 brengen deze thrashers een mix van thrash, humor en speed! Het heeft ruim drie jaar geduurd nadat ‘Untouchable Glory’ uitkwam in 2015 voordat er een vervolg kwam met ‘Speed Between The Lines’.

Zanger Phil Byrne had namelijk last van een stem aandoening in 2012 en moest daaraan geopereerd worden. Byrne had jaren nodig om te herstellen, maar nu na intensieve training door een van London’s beste opera coaches is z’n stem weer op z’n hoogtepunt. Tekstueel komt er weer van alles voorbij, zoals het groeiende verschil tussen arm en rijk in ‘We R Going 2 Eat U’, de groei van het rechts populisme in ‘Alt-Reich’, het milieu in ‘World Gone To Hell’ maar ook social media in ‘Stay Rotten’. Ook betuigt de band een tribute aan Kurt Russel op hun eigen Gama Bomb manier. De productie van het album was in handen van Scott Atkins ( Cradle Of Filth, Savage Messiah) en mag zeker weer gehoord worden.

Naast Byrne, bestaat de huidige bezetting van Gama Bomb uit Paul Caffrey op drums, Domo Dixon en John Roche op gitaar en Joe McGuigan op bas en zang. Gama Bomb klinkt niet alleen old school, maar is gewoon de nieuwe old school thrash metal band van tegenwoordig en klinkt meer jaren tachtig dan de bands van toen. Snelle furieuze thrash nummers knallen in razend tempo langs je oren, thrashy riffs met gierende solo’s, supersnelle double bass en de soms zelfs Halford achtige uithalen van Byrne maken het album een groot oorgasme. Het album is catchy, old school en vol Ierse humor, dit is thrash metal op z’n best! Luister naar ‘Faceblaster’ of ‘Stay Rotten’ of eender welk nummer eigenlijk, en laat je overtuigen! Gama Bomb overtreft zichzelf weer met deze plaat, die verplichte kost is voor eenieder die zich een thrasher durft te noemen. (Kees Schijven)

90/100

Tracklist;
01. Give Me Leather