Fluisteraars / Turia De Oord

Eisenwald

Fluisteraars / Turia

Nederland staat al een paar jaar bekend als een prima voedingsbodem voor black metal bands, dus dat er wederom een split uitkomt tussen twee bekenden uit de Nederlandse scene mag geen verrassing heten. Deze keer is het de beurt aan Fluisteraars en Turia om allebei 1 nummer van (praktisch) een kwartier op ons los te laten.

De Fluisteraars-kant van de split heet ‘Oeverloos’ en begint kalm als een kabbelend riviertje. Niet geheel vreemd aangezien de thematiek van de plaat gaat over de twee rivieren die Arnhem (de Rijn) en Nijmegen (de Waal) doorkruisen. De titel van de plaat ‘De Oord’ is ook nog eens een woord dat een kruising van twee rivieren aanduidt. Thematiek genoeg dus. Qua muziek houdt het nummer een beetje het midden tussen het geluid van de laatste EP ‘Gelderland’ en het wat meer mid-tempo en melancholischere werk van het debuut ‘Dromers’. Hierdoor meandert het nummer lekker door en creëert het daadwerkelijk het gevoel van voortdrijven in een eindeloze rivier zonder een oever in zicht.

De Turia-kant is getiteld ‘Aan den Golven der Aarde Geofferd’ en is bijna 18 minuten Turia zoals we kennen van al het voorgaande werk. Wat wel beter is, is dat de productie iets opener klinkt dan op het voorgaande werk. Dit nummer is vrij rechttoe rechtaan. Meer dan 12 minuten lang wordt er onverbiddelijk op de luisteraar ingeslagen, alsof je je bevindt in een ton op een woest kolkende rivier. Als na 12 minuten je dan eindelijk uitmondt in open water is het even verrast opkijken nu de stom ineens wegvalt. De laatste 5,5 minuut waarin er geen drums meer zijn en de gitaar langzaam aan zwakker wordt duren net iets te lang. Het effect is al overgebracht. Uiteraard bevat het nummer weer meerdere interessante melodielijnen, maar na al het Turia-materiaal van de afgelopen tijd komt dit een beetje over als meer van hetzelfde. Voor mensen die weglopen met de band kan dit echter blind aangeschaft worden.

Beide bands laten op deze split horen waarin ze goed zijn. Zeker het Fluisteraars-nummer is een topper geworden, maar dat kan ook persoonlijke smaak zijn. CD, vinyl en digitale versies zijn binnenkort verkrijgbaar bij het Duitse Eisenwald, en de tape-liefhebbers moeten even wachten op Haeresis Noviomagi voor de magneetlintversie. (Tomas van Golen)

01. Fluisteraars – Oeverloos
02. Turia – Aan den Golven der Aarde Geofferd