Fifth Angel The Third Secret

Nuclear Blast Records

Fifth Angel

Bijna dertig jaar na hun tweede album ‘Time Will Tell’ uit 1989, is er dan eindelijk een opvolger genaamd ‘The Third Secret’ van Fifth Angel. Nadat de band gevraagd was een reünie te doen op het Keep It True festival in Duitsland in 2010, en nogmaals in 2017 begon het toch weer te kriebelen bij de oudgedienden.

De band, die tegenwoordig bestaat uit Ken Mary (Chastain, Alice Cooper) op drums, John Macko op bas en Kendall Bechtel op gitaar en zang, begon daarna te werken aan een nieuwe plaat waarvan dit het resultaat is. De muziek is nog steeds in de stijl van de eerste platen, en klinkt fris en energiek. De muzikanten zijn allemaal klasbakken die hun sporen wel verdiend hebben, wat resulteert in top prestaties en geweldige nummers zoals ‘We Will Rise’ en ‘Dust To Dust’ . Kendall is een super talent, en tovert de vetste riffs en solo’s uit zijn instrument en heeft daarbij ook nog eens een geweldige stem, luister maar eens naar ‘Can You Hear Me’ bijvoorbeeld!

Met deze nieuwe plaat stelt de band zeker geen oude fans teleur, sterker nog, ze zullen er zeker een hoop zieltjes bij winnen. Melodieuze heavy metal van de bovenste plank met geweldig gitaarwerk. Tot de favorieten behoren zeker up tempo rocker ‘Shame On You’, maar ook powerballad ‘Can You Hear Me’ en zeker ook ‘Queen Of Thieves’. De band is sterker dan ooit en nog lang niet afgeschreven, hier kun je alleen maar van genieten! Het niveau van de eerste twee platen wordt met gemak gehaald en zelfs overtroffen. Fifth Angel komt weer met een verrassend goed album op de proppen en het is te hopen dat er ook live getoerd gaat worden voor deze plaat, daar schortte het in het verleden nogal eens aan. Het geeft in ieder geval iets om naar uit te kijken, om deze toppers in actie te zien en te horen! (Kees Schijven)

85/100

01. Stars Are Falling 4:13
02. We Will Rise 4:58