Drudkh They Often See Dreams About the Spring

Season Of Mist

Drudkh

De uit de Oekraïne afkomstige black metal band Drudkh heeft sinds het ontstaan in 2002 reeds tien albums uitgebracht. Vooral in de beginperiode had de band met vijf albums in vijf jaar een hoge productiviteit. Het laatste wapenfeit, behoudens wat splits, dateert met ‘A Furrow Cut Short’ alweer uit 2015 en dus wordt het hoogtijd voor een nieuw album. Album nummer elf is aanstaande, op 9 maart verschijnt ‘They Often See Dreams About the Spring’ via Season of Mist.

Het album telt slechts vijf nummers en met opener ‘Nakryta Neba Burym Dakhom…’ dat meteen het langste nummer van het album is. De song is meeslepend dat knap in balans is, de verschillende wendingen houden het nummer interessant en zorgen ervoor dat het geen moment verveelt. De smerige vocalen van zanger Roman “Thurios” Blagih liggen lekker diep in de mix en zijn zo een mooi onderdeel van de muziek. Ook ‘U Dakhiv Irzhavim Kolossyu…’ is een nummer dat je vastgrijpt en meesleurt uit je dagelijkse beslommeringen, met sfeervolle melodieën en snelle en brute passages.

Het kortste nummer op het album ‘Za Zoreyu Scho Striloyu Syaye…’ is wat mij betreft het meest tamme nummer. Een sterke melodielijn en de subtiele wendingen naar het meer zwarte geweld zijn kunstig maar het nummer blijft te liefelijk. Ander is dit met afsluiter ‘Bilyavyi Den’ Vtomyvsya I prytykh…’. Het nummer spatie met sterk drumwerk van Vladislav Petrov en wanneer de vocalen erbij komen ontspint zich een zwartgallig nummer, al met al een heerlijke afsluiter.

Drudkh brengt met het elfde album, ‘They Often See Dreams About the Spring’, geen verrassend album maar is toch kwalitatief sterk en zonder meer aan te raden voor liefhebbers van duistere, meeslepende blackmetal. (Erik van Dijk)

(80/100)

01. Nakryta Neba Burym Dakhom... (9:53)
02. U Dakhiv Irzhavim Kolossyu... (8:43)